Zeilafmeting

Ik heb net een nieuwe Genua  twee  gekocht.  Hij is 28 m2  iets  kleiner als de standaard genua,  zeilt  aan de wind  fantastisch en  doet het met ruime  wind beter  als een  high aspect.
Martin

Beste Martin,

Voor onze D32 ben ik opzoek naar een wat kleiner voorzeil. IK ben erg benieuwd naar je ervaringen:

  • vanaf welke windsterkte zet je de Genua 2 erop? hoelang kun je doorvaren (eventueel eerst rif 1 in het grootzeil?)
  • Wissel je vaak met de (originele maat, 34m2) genua?
  • Kom je een beetje uit met de normale rails voor de lei ogen?
  • Heb je ook ervaringen van en vergelijking met mensen die een soort van high aspect fok gebruiken op de D32?
  • Ervan uitgaande dat jullie zeil specifiek voor de D32 is gemaakt, gebruik je het complete profiel van de voorstag?
  • Van welke zeilmaker is de genua 2 van “Bofferds”?

Alvast bedankt voor je antwoorden, andere feedback is uiteraard van harte welkom

Bedankt,

Xander Nieuwenhuysen “Vrijbuiter”

Hallo D32 vaarders,

Na veel wikken en wegen eind 2012 besloten om een nieuw voorzeil te bestellen. Gekozen om een genua 2 te laten maken. Na het inmeten werd ik een beetje afgeschrikt door het naar mijn idee lage aantal vierkante meters van 25.5m2.
Vervolgens eerste de originele genua opgemeten, deze blijkt krap 30m2 te zijn!!! Vooral omdat het achterlijk extreem uitgesneden is. UIteindelijk gekozen voor een genua 2 van 26.5m2. Zal in het voorjaar melden wat mijn ervaringen zijn.

Groet,

Xander Nieuwenhuysen