Z Spars

Beste Dufourvaarders,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een DF 30 classic uit `98 genaamd Maatje. Was in het bezit van een Contest 25 OC, maar wilde graag een maatje groter ivm gezinsuitbreiding. Kwam op internet dit schip tegen, en was er snel met de verkopende partij qua prijs uit. Schip is zeer weinig gebruikt, zeilen zijn daarom ook nog in zeer goede staat. Vorige week liep ik bij toeval tegen een weinig gebruikte op maat gemaakte genaker aan(58m2). Deze ook aangeschaft om zo bij minder wind ook nog flink vooruit te komen. Nu wil ik graag alle lijnen vanuit de kuip bedienen, dus er moet aardig wat worden aangepast. Aanbeide kanten grotere valstoppers, en grotere organizers en extra katrollen bij de mastvoet. Organizers en katrollen zijn van Z-Spars, weet iemand waar ik materiaal van dit merk kan kopen behalve bij de dufourdealer??
Groeten,
FrankRiesmo39588,8821296296

Hallo Frank,
Gefeliciteerd met je aankoop! Uit ervaring kan ik je zeggen dat het een prima schip is, waar je veel plezier aan zal beleven. onze D30 is van 2002, maar daar zijn alle vallen naar de kuip geleid. Ik heb aan BB (spival, fokkeschoot en lazyjacklijn) en SB (fokkeval, grootzeilval en fokkeschoot) drie stoppers zitten. Ik dacht dat dat standaard was. Wta ik zelf nog mis is de kraanlijn.
 
Je kunt alle soorten blokken en stoppers bij bijvoorbeeld George Kniest kopen. Goede prijs/kwaliteitverhouding en goede service.
Verder nog een tip voor je genaker. Wij hebben dit jaar voor het eerst een stripper (momentum), zodat je genaker makkelijk op kan zetten en strijken. Werkt echt super en je gebruikt je genaker er veel meer door.
Gezien je gezinsuitbreiding zijn er op het forum de nodige tips te vinden over varen met kleine kinderen. Ik heb nog een boxrek in de aanbieding voor de voorpunt, mocht je interesse hebben.
Groet,
Ewald 

Dag Frank,

Gefeliciteerd met jullie Dufour 30 classic. Wij hebben onze nu voor het derde vaarseizoen en genieten enorm. Op de site vindt je, bij het onderwerp DF30C o.a. veel foto’s bij de downloads / gebruiksaanwijzing. Bij ons schip (2000) was er aan stuurboord een organizer en stoppers voor 3 lijnen en aan bakboord slechts voor 1 lijn. Aaan bakboord hebben wij dit direct laten wijzigen, nu ook voor 3 lijnen. Aan stuurboord gebruiken wij die voor de genuaval, de genuaschoot en de grootzeilval. Aan stuurboord voor de genuaschoot, de neerhouder en de kraanlijn. Bij de mast worden reeflijnen bedient, Er is ook een spi-val die ik eigenlijk alleen gebruik voor het ankerballetje e.d.    

Vraag aan Ewald: wat is een stripper / momentum? 

Hallo Piet,
Een stripper is een soort van hoes voor je genaker. De hoes hijs je omhoog met de spival en dan trek je aan een lijn van de stripper, waardoor deze omhoog getrokken wordt, waardoor de genaker zich kan ontvouwen in de wind. Strijken zelfde proces- aan de andere lijn trekken en stripper komt weer naar beneden, waardoor de genaker weer in de hoes terecht komt. Is mij erg goed bevallen, omdat je anders met heel wat zeil te doen hebt op het voordek. En nu is hijsen/strijken een fluitje van een cent. Momentum is het merk. De Vries Sails levert deze standaard stripper.
Groet,
Ewald

Ewald,
Ik heb aan stuurboord 1 dubbele valstopper zitten, gebruik ik de hijs voor grootzeil en fok heb zitten, aan stuurboord zit er een klein klemblokje. Dit is standaard voor de versie uit ?98. Moet dus echt aangepast worden… Ik heb ook een stripper bij de genaker, heb alleen even in de haven getest, nog niet mee gezeild. De laatste weken aan wind geen gebrek, dus vandaar. Ik lig in Enkhuizen, en  woon er maar 5 minuten rijden vandaan, dus dat is ideaal. Vaar op de donderdagavonden wedstrijdjes op clubniveau, en verder zoveel mogelijk de weekeinden. Wat betreft de kinderen, wij hebben 2 jongens van 2 en 4 jaar. De kleinste zit altijd in het autostoeltje, die ik aan BB kant achter vast maak, en de oudste loopt gewoon in zijn zwemvestje rondjes door de gangboorden(mits we niet teveel onder helling liggen).
Groet,
Frank
ps Kraanlijn zit er bij mij wel standaard, kan ik bij de mast vastzetten op een kikker
 
 Frank39589,4190046296

Hoi Frank,
Dan komen we elkaar wellicht tegen. Wij liggen in Lelystad en varen geregeld richting Enkhuizen (ook met 2 kinderen 2 & 3 jaar).
Ik snap dat je meer lijnen naar de kuip wil hebben. Ik wil zelf de kraanlijn nog naar de kuip leiden (nu ook op de mast). Deze zal in plaats van de lazy jack komen. De lazy jack maak ik denk vast op een blokje net als de rolfok. Staat toch niet zoveel kracht op.
Groet,
Ewald

Dag Frank,
Ik heb vanavond even enkele foto’s voor je gemaakt.

Bakboord: stoppers (extra laten monteren). V.l.n.r. genua schoot, kraanlijn, neerhouder.

Bakboord: organiser (origineel): v.l.n.r. kraanlijn, neerhouder (met een niet origineel blok en dikkere lijn waarmee ik meer kracht kan uitoefenen)

Stuurboord: stoppers (origineel) en lijnen. V.l.n.r.: genuaval, grootzeilval, genuaschoot. Rechts de reeflijn van de rolfok / RVS beschermplaatje.

Stuurboord: organiser en lijnen. V.l.n.r.: genuaval, grootzeilval, reeflijn rolfok, genuaschoot.

Frank, ik hoop dat je er wat aan hebt.
mariposa39589,9271759259
2008-05-21_220649_bkbrd-stoppers-en-lijnen.jpg
2008-05-21_220838_bkbrd-organiser-en-lijnen.jpg
2008-05-21_221104_strb-stoppers-en-lijnen.jpg
2008-05-21_221326_strb-organiser-en-lijnen.jpg

Piet,
Bedankt voor de foto?s. Bij mij ziet het er toch wel iets anders uit. Ik heb geen stoppers voor mijn genuaschoten, is natuurlijk best handig. Heb jij er stoppers van easylock op?? Ik denk dat ik die ga aanschaffen. Zijn nog enigzins betaalbaar, ? 211 voor een blok van 4. Dat is dan easylock midi voor een lijndikte van 8-12mm. Je hebt ook mini, die is voor 6-10mm maar dat is net tekort denk ik.
Groet,
Frank
 
 

Ik heb op onze D30 Spinlock stoppers zitten. Werken prima. Voor alle lijnen, dus ook fokkeschoten. Geen idee of die duurder zijn.
Lijndikte is denk ik max 10mm. Dus dan zou een mini ook passen. Ik heb mijn lazy jack lijn erdoor lopen en die is zeker niet dikker dan 6mm, maar die wordt netje gestopt.
Groet en succes met monteren,
Ewald

Ook bij mij is de originele valstopper (stuurboord) van het fabrikaat Spinlock type XA.

De dubbele die er aan bakboord later door Dufour Muiden bij is gepaatst is net weer even anders en is (spinlock.co.uk) eveneens van Spinlock maar van het type XAS.

Ik denk een XAS0612/2. Ze zijn geschikt voor lijndikten 6 -12 mm. Met name de grootzeilval heb ik vervangen voor een dikkere lijn omdat ik de speling op de originele 10 mm lijn te groot vond.
Bij wagenaarwatersport.nl zie ik een dubbele valstopper van dit type te koop staan voor Euro 118,95. mariposa39590,9261226852
2008-05-22_221218_valstoppers-spinlock-XA.jpg
2008-05-22_221302_valstoppers-spinlock-XAS.jpg

Piet,
Ziet er goed uit. Ben nog zoekende naar die katrollen van ZSPARS die aan de mastvoet zitten. Zijn niet makkelijk verkrijgbaar. Ga vanmiddag voor een paar dagen met de boot richting Lemmer, dus volgende week maar weer verder zoeken…
Frank
 

Dag Frank,
Dufour Muiden en Noordschans zijn dealer van ZSPARS.
De bijgesloten brochure komt van www.zsparsuk.com Hij is wat lastig te vinden op deze site. Ga via support naar sitemap … dan vind je veel meer van je gading.  2008-05-23_120105_zspars_halyard_blocks.pdf
2008-05-23_120105_zspars_halyard_blocks.pdf (92.5 KB)

Hoi Piet,

Ik zie dat jij in een van die foto,s een dubbel blok heb aan stuurboord bij de mast.
Ik zie bij z-spars alleen de blokken aan de mast voet met 1 rol.
Kan je aangeven hoe jij aan die dubbele rol komt die op een enkele mastbase gat zit?

Ik ben daar hard naar op zoek.

Geoet,

Willem

Hoi Icecool,

Betreft je vraag:
de 2-schijfs organiser / bakboord
de blokken aan de mastvoet met één rol (stuurboord en bakboord)
het extra blok met dubbele rol (centraal achter op de mastvoer / voor de neerhouder)
de stoppers (onder de sprayhood)?

Als het de 2-schijfsorganiser betreft, zie dan ook "
[url]https://forum.dufourvaarders.nl/t/hojo-een-nieuw-tuig-voor-de-alliance/840/35]

Ik hoor het wel.

Het betreft de dubbele rol aan de mastvoet plaat bij de mast in de foto.
De lijnen die uit die dubbele rol komen die gaan naar de organiser, die ken ik want die zit uiteraard ook op onze 30 cl. :smiley:

Ik heb de betreffende foto er maar bij gedaan voor de duidelijkheid.
Ik kan nergens een dubbele vinden. Alleen de enkele.
image.jpg

Nu begrijp ik de vraag. Het zijn gewoon twee enkele blokken die vlak naast elkaar zijn gemonteerd.
Zie detailfoto:

:smiley: :blush: ok dan. Helaas, nou ja, als het goed is red ik het net met mijn plannen.
Ander moet ik bij de metaal bewerker weer eens wat laten maken, maar eerst eens in muiden wat advies inwinnen.

Bedankt voor je reactie.

Ik vermoed dat deze blokken (merk Z-spars) te koop zijn in Noordschans. Via de winkel in Muiden zullen ze er ook wel aan kunnen komen.
Zie http://www.zsparsuk.com/blocks.htm Reference nr 275 (althans, dat zie ik in de tekeningen van de Z-spar mast die ook te vinden zijn in dit forum bij de handleidingen van de DF30C).

En de complete Z-spars brochure is ook te dowloaden via deze site.

MVG Piet

Hoi D30 Classic zeilers,

Ik heb nog 1 voetblok over van mijn D36 Classic, met zo’n bout en moer er onder.
Ik wil die best ruilen voor een blok met een harp.
Het blok is 6 breed, 13,5 hoog incl bout en 2,5 dik.
Als het blok te groot is voor je lijn, kan je hem misschien omruilen met het blok van de grootzeilval.

Anders maak jij toch van een rvs dichtgelaste oogbout een oog aan je mastvoet en zet jij daar het blok op.

Interesse? ik gebruik hem niet meer.

Ik hoor het wel.

Ciao,

Hoi Hans,

Bedankt voor je aanbod. Hij is inderdaad wat groot, ook voor de val, die is ook maar 10 mm dik.
Ik heb hem niet nodig en heb ook geen blokken over, dus kopen moet ik toch. Muiden is voor mij niet al te ver weg en ik moet nog meer onderdelen hebben, nieuwe kop voor de giek enzo. Evengoed bedankt.
Ik ga inderdaad iets doen met een rvs bout , hoe weet ik nog niet precies.