winterklaar

dag medezeilers,
Na mijn eerste Dufourzeilseizoen is het tijd om de boot winterklaar te maken.
Van de handleidingen van de motor die ik heb wordt ik niet veel wijzer. Wie weet wat er allemaal moet gebeuren of kan me aan een handzame handleiding helpen?
Maakt het overigens uit of de boot in de plomp blijft of niet. De mijne blijft deze winter nat.
 
PS: ik zag wel een oud forum bericht uit 2006 wat me al aardig op weg helpt (Geplaatst op: 11 November 2006 tijd: 07:57 ). Missen daar nog dingen in die ik moet weten?
 
Alvast bedankt.
 
gr. MartyMarty Hazeleger39379,8580902778

hallo marty.
je had het bericht over het winterklaar maken al gevonden las ik.als de boot in het water blijft opletten met je afsluiters dat deze niet kapot vriezen.je kunt deze beschermen door de afsluiter dicht te zetten en dan de slang eraf halen dan een ander stuk slang er op zetten en hier  antievries ingieten aflsluiter even een paar keer open en dicht doen.daarna de slang erweer af halen en de orginele slang er weer op doen .ook even wat extra zorg aan je accu’s besteden zorg dat deze helemaal vol zijn
mijn boot heeft vorige winter in het water overwinterd en niks geen problemen mee gehad.de boot is deze week op de kant gegaan en ben vandaag de zijkanten in de was wezen zetten ,dan hoef je in het voorjaar niet zo hard te poetsen .ronron280039383,6411111111

zie ook bij het forum: dufour 30 classic

Dag piet,
dikke maand verder en nu pas de tijd om te reageren. Je PDF’s zien er geweldig uit en helpen een behoorlijk eind op weg. Puik werk.
Mijn vaarseizoen is voorbij en ik ga dit weekend aan het klussen om de boot winterklaar te maken (krijg daarbij ook nog hulp van de vorige eigenaar) Foto’s maken, bestikkeren van afsluiters e.d. en een “eigen” handleiding maken is dan geen slecht idee. bedankt voor je tips.
 
Marty