Weg met die papierenkaarten, stap over op

Zeilers en navigatoren,
Met de huidige technieken en de mogelijk toekomstige technieken hebben we toch dat ouderwetse navigeren op de kaart met al die afwijkingen en optel- of aftreksommetjes niet meer nodig? Ok?, een papieren kaart voor back up, even je positie erin zetten, maar met een reserve GPS op batterijen heb je echt die cursus met dat ouderwetse gedoe niet meer nodig. Ik wou dat die cursussen eens wat moderner worden!
Jullie ook?
Ciao,

Daar gaan we weer! Heeft niet eens een vaarbewijs, nooit op zee kust-navgatie gedaan. Laat staan zelfstandig op zee gevaren. Gaat er van uit dat je stroom niet uit kan vallen etc.
Je zal voor je naar zee gaat altijd een gegist bestek moeten maken i.v.m. stroom en wind en koers die je vaart, Je stroomatlas moeten nalezen en vertrektijd in acht moeten nemen. Ook leren hoe je met een barometer het weer kan bepalen de eerst komende 12 uur enz. En je logboek goed bijhouden. Dat leer je met kustnavigatie en dat zie je niet op een plotter. Zo als jij dat wil gaan doen kom je geel en groen zeeziek en dikke ogen van slaapgebrek in Engeland aan met dat snelle jacht.

Iemand schreef na een soortgelijk betoog:
En wat doe je nu met al je kennis over navigatie als je sextant over boord valt?
Ik ben bang dat deze discussie nog wel even gevoerd zal worden. Ik ben in ieder geval lekker op de GPS de oceaan over getoerd met een handheld GPS-je achter de hand

En als meneer George W. Bush de knop afgezet
omgedraait had van je gps’s apparatuur, had je dan nog lekker getoerd over de oceaan?
Dan is het wel makkelijk dat je (nog) wat weet van navigeren.

Nou Leo, vraag maar raak over navigeren!! Na enkele navigatiecursussen en een jaar blue water cruising weten wij er genoeg van.

Enne, hoe heb jij op jouw oceaanoversteken genavigeerd?

Navigeerders,
Het moet natuurlijk geen “wat als”-discussie worden. Als de boot zinkt dan…, als de bliksem inslaat, dan…,
Ik spreek al over een papierenkaart als back-up. Voor nood heb je een hand-GPS bij je op batterijen (apart bewaren), opgeborgen in een blikje voor eventueel blikseminslag. Je zet gewoon elk uur of half-uur je positie in de kaart. Stroming e.d. zijn ook in je plotter te zien (ik heb zelf op mijn electronische agenda een getijde tafel van de hele wereld, met een tabel en grafische weergave etc.) en je houdt er rekening mee, je raadpleegt uiteraard het weer etc. Maar navigeren kan gewoon veel beter en makkelijker. En Leo, gegist bestek? Je moet dat bestek na het eten wel afwassen!? En die stuurtafel, die moet ik nog timmeren!.
Ciao,

Moet ik eerst de oceaan oversteken, en dan tot de ontdekking komen of ik kan navigeren? Je schrijft zelf, na enkele navigatiecursussen e.c.t. Dus je hebt een goede voorbereiding gemaakt voor de reis, prima toch. Je eerste antwoord op mijn geschrijf maakte je de indruk, dat je enkel met kennis van een G.P.S de Oceaan oversteek kunt maken met twee vingers in je neus. Pas op, dat je mensen niet op het verkeerde been zet, en deze ondoordacht gaan varen op groot water.
Verder als ik het aantal zeemijlen optel die ik mijn werkzaam leven heb moeten maken…toch wel meer dan een oversteek!
Trouwens wat maakt mij het ook uit, waar jij of Hans vaart. Al varen jullie drie keer de wereld rond.
De stelling was: Weg met de papieren kaarten en dat ouderwetse navigeren, en daarop gaf ik mijn menning en dat was geen betoog!

Het kan misschien wat ouwelullig klinken, maar na 20 jaar zeezeilen, ca 10-12 oversteken en trips langs de franse kust, de wadden en laatste vakantie kanaaleilenden ga ik NIET/NOOIT zonder bijgewerkte kaarten op pad. De vraag die mezelf wel steeds meer af of de gps ( en daarvoor vooral decca en daar was nogal eens wat mee mis) de back-up is of dat de kaart de back-up is. Een heel belangrijke functie van de kaart vind ik de tripvoorbereiding (route, tij, stroom, etc) Zeker in onbekende gebieden zoals de kanaaleilanden met 10 mtr verval en 6-8 knots stroom is een goede voorbereiding cruciaal. Tijdens de reis zet ik elk (half) uur een kruisje in de kaart met de tijd er bij. Meer niet, want binnen navigeren is niet mijn ding  !!!
Ik ken geen statistieken van de KNRM, maar ik geloof dat de meeste strandingen bijna altijd komen door navigatiefouten, bijna nooit door technische problemen aan het schip.
Ik heb groot vertrouwen in mijn Garmin, maar ik lees toch regelmatig wat over blikseminslag, waarbij alle electronica ( inclusief reserve gps en mobieltjes) overlijden. Dan ben je toch blij met je kruisjes in de kaart en een kompas.
Kortom GPS is heel betrouwbaar en zal 999 van de 1000 keer een belangrijke bijdrage aan de navigatie en veiligheid leveren. Maar als techneut weet ik dat techniek kapot kan (ook zonder blikseminslag) en ik zal er dus nooit 100% op vertrouwen. Overigens ben ik er niet van overtuigd dat met de laptop als primaire navigatie ( bijv. met GPS-muis) je de 999/1000 verhouding haalt. Misschien kan iemand anders daar meer over vertellen.

Martin,
Je zegt het zelf eigenlijk al, kaart back-up; navigatiefouten bij strandingen. Zeker bij de kanaaleilanden en op andere gevaarlijke plekken is een plotter hartstikke handig, je weet precies waar je vaart, ziet op de plotter de stroom, etc. In een plotter kan je ook perfect je route plannen, zeker met de kaartprogramma’s die je thuis kan gebruiken. Je zet de voorbereiding op je geheugenkaartje, steekt dat in je plotter en je route staat er op. Overnemen op je kaart en je hebt een origineel en back-up.
Ciao,

Je  hebt natuurlijk gelijk Neeltje dat je moet kunnen navigeren. Op open ruim water komt het misschien niet zo nauw maar ik zou nooit de zee opgaan zonder redelijke kaart in combinatie met een peilkompas.
Het grootste risico zie ik in een storing van het boordnet of blikseminslag. Kruisjes zetten kan een oplossing zijn om te weten waar je ongeveer bent maar een kruispeiling op de wal is wat mij betreft onmisbaar als de GPS is uitgevallen.
Detailkaarten zijn i.c.m. bijvoorbeeld de Reeds of Imray pilots wat mij betreft niet echt noodzakelijk. Uiteraard moet de schaalgrootte zo zijn dat landpunten etc. voldoende duidelijk op de kaart staan.
Voor de kust van Nederland en Belgi? komt het allemaal nog wat nauwer door de zanbanken. Komt er nog bij dat ze onverlichte tonnen hebben neergelegd wat helemaal waardeloos is.

Neem je ook een reserve motor mee?

Hans hier een foto zodat je kan zien, hoe wij de laptop geplaatst hebben. Tevens hebben wij ook gekozen om de Raymarine SG1 binnen te plaatsen ipv achter in bakskist. Natuurlijk ben je nog steeds van harte welkom om ea in het “echt” te bekijken.
Groeten, Cees

Cees,
Die SG1 is van de stuurautomaat. Hoe bevalt dat? Merk je duidelijk dat de stuurautomaat rekening houdt met golven e.d.
Je opstelling ziet er goed uit, maar waar heb je eventueel andere apparatuur geplaatst?
Je aanbod houd ik in gedachte.
Ciao,

[size=9]Re: Dufour 36 classic offshore? [/size]  [size=9] 2006-10-17 10:02:00 <[/size]James Bews>
[size=12]Onderstaand relaas uit het internationaal Dufour-forum beschrijft de [/size] [size=12]blikseminslag bij een Dufour 36. De boot overleefde het allemaal, [/size] [size=12]maar de alle electronica was " fried" ![/size] [size=12]Leerzaam stukje voor mensen die denken zonder waterkaart de zee [/size] [size=12]op kunnen kunnen.[/size] [size=12]Martinique[/size]   [size=12]Karen,

My boat was hit so hard all the people watching thought for sure the boat
was holed and would soon sink. No visible damage to hull, still checking. It
is a testament to the classic’s strength that she survived!
I am still investigating the roller furling main in boom. Shaefer has one I
think that looks nice. The big downside is the price of course, which could
run 8K or more. Add the price of a new main to that as well.
But the advantages are many and I’m not twenty anymore (I’m 50)…
Regards,
Jim
----- Original Message -----
From: kstanlaw@pol.net
To:
Sent: Monday, October 16, 2006 8:57 PM
Subject: Re: [dufour] Dufour 36 classic offshore?

We too, would like to run away(!) someday to places unknown and far away
in our Classic 36, so I am happy this thread has come up. I remember when
I started in this group, someone had just taken delivery of his boat and
took it across the Bay of Biscay in November, that sounded pretty
intense…but I seem to remember the boat handled it well, though he
complained the cabin lights came apart and he had several minor complaints
like that.

Sorry to hear about the storm damage Jim, we had a bad summer too, but I
can now attest that a Dufour can take a direct hit by lightning and still
be seaworthy! Unfortunately we fried all our electronics, have some rudder
damage where the current exited and are still waiting for the insurance
and marina to work out different issues. Another boat in our marina in the
same storm got multiple holes blown out of the hull, so that would not be
a model to take out on the open ocean…

Are there cons to the roller furling boom? I wasn’t aware you could reduce
any sail while there was full pressure on it, roller or regular.

Karen
[/size]

Hans, wij hebben sinds deze zomer een s1gl; de g-factor bleek toen we ter hoogte van vlieland werden ingelopen door de veerboot op 30-50 meter afstand. het ding anticipieert met keurig tegenstuur bij het op- en aflopen van een golf, me als gevolg dat ie er keuig doorheenvaart (eigenlijk de golf van achteren door/onders ons heen mar alla). De meerprijs is het mij dus wel waard.
Cees, waar heb jij je elect.compas geplaatst overigens? ik krijg hem niet goed gecalibreerd. Hij zit nu onder de bank bij de navhoek maar geeft forse miswijzing (30-50 graden op oost en zuidkoersen). ik moet hem nog doormeten en weer eens herverplaatsen. Calibratierondje dat raymarine opgefet mislukt zo (vooralsnog) steeds omdat miswijzing te groot is.  

Martin,
Fried elektronica is vervelend en ik heb in mijn betoog ook gezegd dat je als back-up altijd nog je kaart hebt. Naast de GPS in een ijzerenbox (kooi van ferrod?, of zoiets), die je dan alsnog kan gebruiken. Up date die GPS dan wel met je waypoints van de hoofd-GPS.
Erik,
Die S1Gl is dus het overwegen waard, je kan hem ook achteraf plaatsen, dus. Eerst even varen, sparen en later installeren.
Ciao,

Ok Ok Ok Hans,
Dan heb ik jouw topic " WEG MET DIE PAPIERENKARRTEN " misschien te serieus opgevat.
Overigens ook een leerzaan forum: list.sailnet.net/read/?forum=dufour
gr. Martin

Geeft niet Martin.
Ciao,

in het verlengde hiervan: is er een forumist die -volgens raymarine ken da- waypoints/routes in excel inklopt, ze overzet op een flashcard en dat in leest in zn raymarine plotter? Of is er andere -niet zo gruwelijke dure software zoals raysea- die je daarvoor kunt gebruiken?

hold your horses: op de site van raymarine kun je een gratis (en  uitgeklede) versie van raytech 6.0 downloaden. Daarmee kun je wel routeren en waypoints aanmaken, op kaarten die je via een cardreader inleest (er van uitgaande dat ze op een memorycard hebt staan) en vervolgens de routes opslaan op (een andere) memorycard om de routes daarna in te lezen in de plotter.
Voorzover ik het nu kan overzien oogt dit fijn en holadijee. Iemand (echte) ervaring ermee?