weerstation Vion

Omdat op onze DF30C ??n van onze Vion mechanische meters (Vion A100 MIC T+H) defect was heb ik beide meters vervangen door een Vion Meteo Concept; Easy meteo. Eigenlijk ben ik blind gevaren op een advies van en een testoverzicht in de waterkampioen.
De meter bestaat uit een batterij gevoed basisstation met druk, T en %RH meting alsmede een tweede set/opnemer T+H. De laatste heb ik via een speciale klem (van een fietsstuur) onder de buiskap op een buis gemonteerd. 

Ik moet constateren dat het apparaat ongelooflijk goed aangeeft welk weertype in opkomst is. Deze juli-maand was het een komen en gaan van opklaringen met zon, bewolking, regenbuien en plotseling opkomende sterkewind. Via symbolen geeft het station het te verwachten weer aan. Eigenlijk was het gewoonweg feilloos. Via het barometer trendsignaal (24-uurs histogram met voortschrijdend gemiddelde) kun je heel goed de druk volgen. Het opvallende is dat het apparaat intelligent voorspelt. Ondanks een dalende druk toch voorspellen dat de zon gaat schijnen en vis versa … dat vindt ik knap temeer omdat de voorspelling erg betrouwbaar was. Een plotselinge druk variatie werd eenmaal weergegeven via een extra symbool (storm). We lagen na een hele mooie zeiltocht, die helaas eindigde in een onweersbui, met prachtig weer in de haven van Oude Schild / op Texel en er stond nauwelijks wind. Inderdaad … 2 uur later was er een windkracht 6 met een stormwaarschuwing voor de scheepvaart. 
Al met al voor 95 euro een aanrader dus.

mariposa39590,9284375
2008-05-22_221559_vion-sensor-onder-buiskap.jpg
2008-05-22_221647_vion-barometer-01.jpg

Zonder dat dit een reclamespot voor Vion hoeft te worden, kan ik het bovenstaande zonder meer bevestigen: een prima apparaat.
Sinds mei 07 in bezit en er vergelijkbare ervaringen mee opgedaan als Piet.
Enig minpunt is dat de display geen verlichting heeft, maar dat is slechts een detail.
Sportieve groet,
Frank
D34 P # 113Bloembak39287,3212615741

Beste Piet
Ook wij zijn nog opzoek naar een goedwerkend weerstation en hebben jouw ervaring gelezen maar zitten nu met de volgende vragen 1. waar heb je deze vion gekocht en 2 hoeveel en welke sensoren heb je erbij want als ik op internet google kom ik er niet echt wijs uit
alvast bedankt voor je reply
ed en chantal

Dag Ed en Chantal,
Wij kochten dit weerstation in de watersportwinkel www.Silerswaar.nl te Makkum voor 95 euro. Het geheel bestaat uit een basisstation en een losse sensor. De verbinding is draadloos. Beiden werken op batterijen. Hat basisstation kan communiceren met maximaal 3 losse  sensoren (temp+rel.vocht.% per sensor) doch daar zie ik geen nut in.
Ik vond dit artikel ook bij  
www.wagenaarwatersport.nl/index.php?id= … PID=39&amp ;tt_products=1516 
en bij
www.vanworkum.nl/
en bij
compass24.com/SSL/compass_n … bnetshop.p l?nummernliste=125580
Succes ermee,

Barrie (zo noemen wij immiddels ons weerstation) is geen helderziende. Afgelopen dinsdag en woensdag, met een zakkende barometerdruk, bleef Barrie volhouden dat het van bewolkt-weer naar regen-weer zou gaan. Dinsdag was een hele mooie zonnige dag. Woensdag grotendeels bewolkt doch droog met in de namiddag flink toenemende wind.
Barrie heeft ons teleurgesteld  doch … het blijft slechst een hulpmiddel niet waar? Het leek me nodig eerdere berichtgeving te nuanceren. 

Ook vandaag heeft juffrouw Barrie kennelijk een ATV-tje. Een weersverslechtering geeft zij door (een regenbuitje), terwijl dit eerste weekend van augustus toch echt top-zomers zou moeten zijn. Maar, gelukkig meldt ze wel eerlijk wat de betrouwbaarheid van haar verwachting is: bij 1 zwart balkje nemen wij haar niet al te serieus, bij 5 zwarte balkjes in de display is ze wel heel zeker van haar zaak.
Maar, inderdaad, soms is ze een echte individualiste en consulteren we ook Erwin , Peter of andere bronnen.
Frank.