Water achter de spiegel

34 P-ers,
Ik heb meerdere 34P-ers horen klagen over dat water dat achterin de spiegel blijft, zeg maar in op de plek van het reddingsvlot.
Het komt, zoals jullie weten, door het afvoertje wat eigenlijk te hoog zit en het lekbakje dat lager ligt.
Een simpele oplossing kan zijn voor het laatste restje is om eenvoudig een touwtje onderin dat lekbakje te leggen met 1 uiteinde van het strengetje in het afvoertje. Door de adhesie ‘zuigt’ dat touwtje het overgebleven water weg. Probeer maar eens.
Bij onze 36 C had ik een extra afvoertje gemaakt, achter in het hoekje bij de gasflessen, werkte ook goed. Gewoon een afvoertje van en wasbakje met een slang tot onder de klep van de zwemtrap.
Ciao,

Geweldig idee hans. Ga ik proberen. Jachtenservice Muiden zou deze winter het ‘kuiltje’ bij de afvoer dichtsmeren. Maar misschien werkt dit ook. Zowieso komt er erg veel water in als je het gas er echt op zet. Dat heeft ook niet echt veel zin omdat je dan op de rompsnelheid zit dus alleen maar de boot aan het kantelen bent, meer aan het verstoken bent en je reddingsvlot aan het onderdompelen bent.
Gr
Nick

Nick,
Raar joh, dat als je gas geeft je spiegel vol loopt. Zit die dan zo laag of loopt het via het afvoertje vol. Dat touwtje is vooral voor het achtergebleven water in het putje. De rest loopt, neem ik aan, weg door het afvoertje.
Ciao,

Hans,
Ja, de rest loopt weg hoor. Als ik flink gas geef dan komt het omhoog door de afvoer maar als ik echt vol gas geef komt de spiegel zelfs zo laag dat het door de spleet tussen het luik door komt.
Het loopt allemaal weg behalve dat hele kleine beetje. Daarvoor ga ik jouw truukje proberen!
Tx
Nick 

Nick,
Gelukkig, maar dat naar beneden trekken van de spiegel komt natuurlijk door de zwaardere motor, heb jij een 29 pk VP er in staan? Ik ben benieuwd of dat verschil maakt, dus de 18 pk of 29 pk VP?
Ciao,

Hans,
Ook tijdens het zeilen zul je vaak zien dat de spiegel zover onder water trekt dat de ruimte daar een behoorlijke hoeveelheid water bevat. Dit loop over de rand naar binnen… Eigenlijk is het plateau te laag voor hoge snelheden. (Ook daarom heb ik een dikke laag iso-matreiaal onder m’n vlot liggen).
Tav de motor heb ik een 29PK met 2 blads volvo klapschroef. Een heel fijne combi waarmee de 29 perfect te varen valt en ook tegen golven/wind/stroom goed op snelheid is te houden. Ik zou met een gewicht van 5700 kg niet graag en 18 PKtje hebben met golven en stroom!
Groet, Menno

Klopt. Ik heb inderdaad de 29pk. Geeft wel een lekker gevoel bij manouvreren. Het zal inderdaad wel door het vermogen komen.

Gr
Nick

Het schip is inderdaad zwaarder dan in begin (2003) werd opgegeven. Toen zeiden ze dat het schip 4700 kg woog. Dat zal in de testen ook wel de betere ratio’s tot gevolg hebben gehad. Eigenlijk zouden die herrekend moeten worden, tevens voor 34P en 34PP. Zal eens kijken als ik tijd heb.
Ciao,