Warmwaterboiler

Kan er iemand foto’s publiceren van een boiler in een D30? We willen dit installeren, maar de vraag is waar best te plaatsen en hoe de leidingen van de koeling van de motor aan te brengen
Johan 

Boiler in een DF30C

Ik heb de boiler nog niet geplaatst doch voorbereidingen voor zwaardere apparaten zoals accu, boiler en vuilwatertank heb ik al wel genomen. Zo wil ik niet alle gewicht aan stuurboordzijde hebben en ruimte in de bakskist sparen. In de spiegel is de vloer grotendeels uitgevlakt juist voor dit doel.

Riesmo39405,6929282407
2007-11-18_213353_spiegel.jpg

Beste Forumleden,
Ik zal zaterdag naast foto’s van de vuilwatertank ook foto’s maken van de boiler installatie op mijn boot. Ik heb dit begin 2006 laten doen, het is best aardig wat werk, met name het koppelen aan de koelwaterinstallatie van de motor.
Inderdaad beter om dit in een nieuw onderwerp te plaatsen.
Groet, Jeroen

Bijgaand wat foto’s van de boilerinstallatie. De boiler is ingebouwd in het achterschip, hieronder 2 foto’s, een vanuit de bakskist en de ander via het luik in de achterhut. Daarna een foto van de mengkraan voor de douche op de spiegel, daarna nog 2 foto’s van de aansluiting op de motor. De boiler werkt ook 230V walstroom.

Allen,

Al enige tijd heb ik moeten constateren dat onze boiler meer water “lekt” dan in het begin. Ook heb ik het idee dat wanneer ik op de motor vaar er meer druk wordt opgebouwd waardoor ik water verlies. Ik heb onlangs contact gezocht met de importeur van Quick boilers (Technautic) en ik heb hen de volgende vragen gesteld;

1 Verouderd het overdrukventiel in de loop van de tijd waardoor er dus meer water uit komt.

2 Klopt dat de druk hoger is wanneer ik op de motor vaar.

Ik op bovenstaande vragen de volgende antwoorden gekregen;

1 Het kan zijn dat er wat kalkafzetting op het rubbertje van het overdrukventiel zit.
Dit kan in de wintermaanden als de boiler niet in gebruik is verholpen worden door het overdrukventiel te demonteren, en deze in de antikal te leggen om zo de kalkafzetting te verwijderen.

2 Er is geen verhoogde druk als de boiler opgewarmd wordt door de motor.

Wellicht zijn er anderen die hetzelfde euvel hebben en mogelijk kan de genoemde oplossing het probleem verminderen. Ik zal tzt mijn ervaring delen. Overigens is een nieuw overdrukventiel ook los te verkijgen.

Gr Raymond