Waar blijft al dat polyester toch?

Dufourvaarders, deze vraag houdt mij als schipper van een polyester DF30C al een tijdje bezig.

Als we zoal zien wat er jaarlijks aan polyester jachten gekocht/verkocht wordt en de aantallen die in de honderden havens liggen dan liegt dat er niet om.

Waar blijven al die verouderde onverkoopbare jachten toch?

Auto’s, koelkasten, TV’s enz. … ik weet in grote lijnen waar het blijft. Verwijderingsbijdrage is een ingeburgerd begrip.  
Ik rijd als vertegenwoordiger heel NL door en zie dus heel veel bedrijven en industrie?n en zou echt niet weten waar een “jachten recycling en - verwerkingsbedrijf” gevestigd is.
Auto’s kun je nog grotendeels demonteren en het metaalaandeel smelten voor hergebruik. Hoe gaat dat met polyester? Niet te smelten denk ik. 
Wie weet hoe dit gaat?

“Ik heb een klein stukje van de wereld in bruikleen van mijn kinderen” is hier wel toepasselijk denk ik. 
  mariposa39133,7390393519

Piet,
Het is wel grappig dat je dat zo stelt. Ik heb daar ook eens lang over nagedacht. Ik heb er geen echt goed antwoord op maar ik heb wel een vervolgvraag.
Al die hele grote dure superjachten van enkele tientallen meters van de bekende grote merken (ferretti, riva, princess ed), waar blijven die als ze ouder dan een jaar of 10-15 zijn. In mijn optiek kost zo’n jacht duizend euro per dag alleen al aan diesel om te varen. Laat staan ligplaatsen en dergelijke. Op een gegeven moment gaat zo’n jacht zoveel kosten aan onderhoud en reserve onderdelen dat het zelfs voor de mensen die dit soort jachten kunnen betalen, onbetaalbaar wordt. Ik vraag me dan af wie op dat moment die jachten koopt. Waar gaan die heen. En in dat licht zullen ze wel enorm snel afschrijven want als je het onderhoud van zo’n schip kunt betalen kun je waarschijnlijk ook wel een nieuwe of jonge tweedehands betalen.
Leuke discussie!
Groetjes
Nick

In het redactionele voorwoord van een vrij recente Zeilen of Waterkampioen werd eenzelfde vraag opgeworpen. Daar werd die beantwoord met de stelling dat voor elke boot een koper is, dus ook voor heel oude. Er zouden altijd mensen zijn die die heel oude boten nog een volgende leven gunnen. Ik vond dat antwoord wat al te gemakkelijk, want een ding is zeker: ooit houdt het voor de meeste boten op. Ik ben benieuwd wie hier meer van weet, want het is ook een vraag die mij bezig heeft gehouden.

Er zal inderdaad altijd wel een koper zijn maar wat gebeurd er met de prijs? Ik denk dat het niet alleen bij mega jachten speelt. Ook bij onze bootjes moeten we rekening houden met een hogere afschrijving dan dat we gewend zijn. Wat de prijs ook wordt, we hebben er hopelijk veel plezier aan beleefd. Verder denk ik dat eigenaren van onverkoopbare boten er rekening mee moeten houden dat ze zullen moeten gaan betalen voor het opruimen ervan. De vervuiler betaalt!
Vrg Zoute Zoen ( Is voorlopig nog niet aan vernietiging toe)

Jongens,
Begin een polyester recycling bureau!?
Volgens mij door het vermalen van polyester, kan je een grondstof creeeren, die weer gebruikt kan worden voor…?
Succes,
P.S. ik hoop binnenkort kapitein / Master te worden op dergelijke megajachten, dus nog even afwachten met opruimen.
Ciao,

Lees mijn nieuwe topic maar, ik keek even niet verder dan mijn neus lang was, sorry .

Groet,