Verminderen aantal huiddoorvoeren

Beste Dufourvaarders,

Al die luxe aan boord heeft wel een nadeel, ik heb maar liefts 12 huiddoorvoeren onder de waterlijn geteld, de verswaterinlaat in de saildrive niet meegeteld. Het lijkt wel een zeilende Zwitserse gatenkaas. :laughing: Dat zijn 12 probleempuntjes. Ieder ‘geval’ heeft zijn eigen huiddoorvoer. Nu gebruiken we niet alle toiletten, douches en zeewaterspoelgevallen, dus het kan best wel wat minder. Ook vraag ik mij af of huiddoorvoeren niet gecombineerd kunnen worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de wasbakjes combineren met de doucepomp.
Welgeteld zouden er in ons geval 5 doorvoeren geschrapt/gecombineerd kunnen worden. Professioneel dichtgelamineerd is dat weer een stuk veiliger.

Wie van jullie heeft ervaring hiermee? Heb jij al geprobeerd verschillende functies op een afsluiter te combineren?

Graag je reactie,

Marcel

Hallo Marcel,

Het combineren van afvoeren is hetzelfde op schepen als in huizen, behalve betreffende het verschil tussen bakboord en stuurboord ivm het varen onder helling en het bewegen van het schip.
Bakboord en stuurboord dienen altijd gescheiden te blijven. De hoge kant wil je wel eens gebruiken terwijl de lage kant dicht moet blijven.
Ook moet je rekening houden met de massatraagheid van het water in de gevulde lange afvoer verbindingsleidingen.
Ook is de stroomlijn aan de buitenzijde veel slechter bij een maar ietsje groter gat.

Net als in huis moet je de gelijktijdigheid van gebruik in acht nemen. De doorsnede (afvoer capaciteit) van de leiding waarin verzameld wordt is hier van afhankelijk.

Grote moterzeeschepen hebben tenslotte ook verzamelleidingen.

Denk er aan dat je altijd een hoofd/scheepshuid afsluiter plaatst om altijd aan de scheepshuid te kunnen afsluiten.
Deze moet je regelmatig bedienen om gangbaar te houden. Dat kan er wel eens bij inschieten als je ook afvoer afsluiters per afvoer installeert.

Het combineren van afvoeren staat betreffende zeiljachten in de kinderschoenen. Maar combinaties van punten dicht bij elkaar wordt gedaan, vooral als er geen gelijktijdig gebruik is.
Anders worden de huiddoorvoeringen wel groter als je wenst.

Tenslotte beter een kaas met gaatjes als een vulkaan opening in je schip.

reken maar uit:
2 doorvoeringen van 2 cm diam combineren die gelijktijdig gebruikt kunnen worden geeft een nieuwe doorvoering van 2,5 cm diam. Lijkt niet veel meer maar stromingstechnisch neemt de werveling aan de buitenzijde van de huid dramatisch toe.

Mijn advies:
1 Alleen stuurboord of bakboord combineren.
2 Alleen afvoeren combineren die je niet gelijktijdig gebruikt ivm de afmeting van de huiddoorvoer.
3 Alleen afvoeren combineren zonder lange verzamelleidingen.

Pas op de verbindingsslangen / leidingen zijn ook lekkage mogelijkheden en alles moet een goed afschot hebben om verstoppingen te voorkomen.

Groet,

Guus // Sisi Lais

Bedankt voor je reactie Guus, daar kunnen we zeker wat mee.

We gaan dit seizoen wat experimenteren en daarna gaten dichten.

Marcel

Hoi Marcel,

Leuk idee, maar hoe ga jij de gaten dichten. Je kan niet zomaar een prop epoxy in het gat doen. Je moet die gelijkmatig wegslijpen en het gat dus eerst als een soort schotel vergroten, daarna gelijkmatig met glasmatten e.d. opvullen. Volgens mij heeft dit eens in de Waterkampioen of het blad zeilen gestaan. Anders kan je voor voorbeelden van reparaties best eens kijken op www.moverbo.nl

Ciao,