Vallen door de mast trekken

Ik heb een D32 Classic met een Red Label Furling mast.
Van het najaar heb ik alle vallen uit de mast getrokken om ze te wassen.
Nu probeer ik ze met hulplijntjes er weer in te trekken, maar telkens loopt de boel in de mast vast ter hoogte van de onderste zaling. Het maakt niet uit of ik van de onderkant of van de bovenkant intrek.

Heeft iemand dit probleem ook al gehad en hoe is het op te lossen?

Groet

Mart Bolijn

Ik heb een D32 Classic met een Red Label Furling mast.
Van het najaar heb ik alle vallen uit de mast getrokken om ze te wassen.
Nu probeer ik ze met hulplijntjes er weer in te trekken, maar telkens loopt de boel in de mast vast ter hoogte van de onderste zaling. Het maakt niet uit of ik van de onderkant of van de bovenkant intrek.

Heeft iemand dit probleem ook al gehad en hoe is het op te lossen?

Groet

Mart Bolijn

Mart
heb het probleem nog niet meegemaakt maar wellicht kan een kabeltrekker van pas komen?
succes ermee
Jeroen
 

Mart.
Meerdere malen is er bij mij een val bijgezet, daarnaast ook wel dat het hulplijntje brak enz. met gevolg de vraag hoe zet ik mijn val weer terug in de mast.
Nu, Hans van Gent en ik nemen een stuk fietsketting van minimaal 25 cm lengte (gewicht is belangrijk, vandaar de lengte, en buigzaam). Deze ketting maken we vast aan de val met een stevig lusje.
Hans gaat dan naar boven in de mast met de val, en laat deze rustig zakken.
Ik zit op wacht bij het gat waar hij weer uit de mast moet komen met een stukje draad, dit is een lasdraad wat stevig en ook buigzaam is. Aan het begin of uiteinde van de lasdraad buig ik een haakje zodat ik de fietsketting gemakkelijk naar buiten kan trekken.
Als het goed is komt dan ook je val mee naar buiten. Daarnaast geeft als voordeel dat je de fietsketting hoort aankomen in de mast.
Werkt bij ons altijd prima, de fietsketting en stuklasdraad zijn (waren) vaste gereedschappen aan boord.
sucses.

O.ja.
Was ik vergeten waarom hij vast kan lopen! Waarschijnlijk loopt je hulplijntje vast in de bedrading van je marifoon antenne en bedrading van je verlichting. Als je hulplijntje daarom een bocht moet maken loopt hij gehijt vast. Dus volgt de bovenstaande raad op met de fietsketting. Sucses verzekerd.

Hoi Leo,

Bedankt voor de tip. Het hulplijntje heb ik nog wel erin zitten, maar ik ga de truc met de ketting ook proberen.

Mvrgr,

Mart

Mart,
Leo heeft gelijk, het werkt echt, zeker met z’n tweeen. Je hebt natuurlijk wel een perfect team nodig!?
Ciao,

Leo, Hans,

Bedanlt voor jullie tips.
Uiteindelijk toch de mast eraf gepakt om te kijken wat het euvel nauw echt was.

Red Label heeft twee PVC pijpen in de mast geplaatst voor de bedrading. Die pijpen laten bij de zaling net voldoende ruimte over voor de stuurlijntjes. Als die dan aan de verkeerde kant van de PVC pijp vallen gaat de eerste val nog net door de lleine ruimte naast de PVC pijp (i.p.v. de grote opening in het midden)
Een tweede val past nooit meer door dat gat.

Oplossing was simpel. De ruimte tussen PVC pijp en zaling opgevuld, zodat de hulplijntjes in het grote middenstuk blijven.

Mvrgr,

Mart