vakantietocht zuidhol-zeeuwse wateren

Hallo,
Wij gaan de komende vakantie 2 tot 3 weken zeilen op de zuidhollandse/zeeuwse wateren. Onze thuishaven punt van vertrek) is Strijensas.
Hebben jullie tips ideeen voor een tocht/route, plaatsen aan te doen.
Tot nu toe (2e vaarseizoen) zijn we niet verder gekomen dat het Hollandsdiep en het Haringvliet.
Ben nieuwsgierig naar jullie tochten.
Bedankt alvast voor alle tips en suggesties.
 
Bart.

Dag Bart,
Ik ben 2 jaren in Zeeland geweest met mijn boot. In 2004 heb ik 3 weken op het water doorgebracht. De Grevelingen is leuk om even rond te varen, daarbij zijn de volgende havens aanraders:

  • Herkingen - mooi goed sanitair
  • Port Zelande - Wat drukker, goede faciliteiten
  • Brouwerhaven - wat historischer
  • Ouddorp - Als je van rust houdt
Oosterschelde is ook zeer mooi.. hier kun je mooi varen naar Goes (niet aan te raden als het warmer is dan 25 graden, dan bak je echt weg). Wemeldinge is juist aan te raden als het warm is, mooi strand dichtbij. Zierikzee is ook erg leuk. Veerse Meer is in het hoogseizoen erg druk, goed oppassen! je kan op hoogtijdagen over de bootjes naar de overkant lopen. Veere moet je zeker aandoen! Vanaf Veere kun je naar Middelburg en Vlissingen. Vlissingen moet je met wat meer diepgang wel aanlopen met hoogwater, de Michiel de Ruyterhaven is niet erg diep bij de ingang. Vlissingen is wel erg leuk! Als je kinderen hebt kun je naar het Arsenaal. Ik ben na Vlissingen ook naar Blankenberge gevaren, leuk om met tij mee daarheen te stromen.. met stroom mee zit je in ongeveer 2,5 a 3 uur in Blankenberge. Kortom.. een aanrader om eens Zeeland aan te doen. Wij hebben dit jaar de plannen om naar The Isle of Wight te varen. Je grenzen verleggen blijft leuk en spannend! Suc6!!!

Bedankt voor je goede tips.
Isle of Wight is erg leuk ben er vaak geweest. (niet met mijn eigen schip) echt een gaaf zeil gebied en een erg goed eiland.
 
Bart.

Je moet zeker ook naar Veere gaan. Dat is een heel pitoresque stadje met een leuke haven en hele lekkere restaurants. Je moet wel het veerse meer over en dat is op plaatsen ondiep. Ik steek zelf 1.9m en kon dus niet al te dicht aan de kant komen maar het is prima te zeilen.
Let op: Er is geen supermarkt in Veere dus je moet of met de bus of heerlijk uit eten gaan!!
En een vriend van mij raadde mij Stellendam aan vanwege de heerlijke douches. Zelf ben ik een fan van Zierikzee. Heerlijke visrestaurants en een gezellige maar drukke binnenhaven.

Iets minder gekend, en iets anders, maar daarom juist prettig is Burghsluis.  strandjes, mosselen en oesters dichtbij. 
Of Neeltje Jans, rechts van de roompotsluis.  je kan er goed ankeren of aan de steiger vlak tegen de duinen liggen.  Ook goed om te zwemmen.  Of de Roompot, zeer mooi strand vlakbij + subtropisch zwembad. 
Peter