softweather

ik zit net met een schuin ook te kijken naar het (pc)programma wetterwelt (www.wetterwelt.de). Dit programma leest gribfiles, wat op zich niets nieuws is, maar je kunt daar ook maandabonnementen nemen op meerdagelijkse weerupdates, die je vervolgens op je pc/laptop en locale kaart zichtbaar maakt. Nu is deze site met name aardig denk ik vanwege het feit dat we volgend jaar vooral op de oostzee gaan ronddobberen. Twee vragen aan u: wie gebruikt welk (dit of ander) weerprogramma aan boord en wie/waar gebruikt daarbij een data-abbonnement voor inlezen grib-files?

Dit programma ken ik niet. Toevallig wel afgelopen weekend de PC Navtex versie van Nasa geinstalleerd op de boot. Is een beetje hetzelfde principe als de AIS module (black-box) wat netjes weggewerkt kan worden en via RS232 verbinding met laptop kan maken.

Eerste indruk daarvan is goed, maar had te weinig tijd om op juiste weerberichten te wachten. Dit zal komende tijd echter wel strak gemonitoord worden!

Let wel, er wordt alleen tekst ontvangen (evenals nautische berichten) maar geen weerkaartjes…

ik heb ook een navtex plus een pinnenberg (van Nasa marine) aangeschaft; dus de gewone weerberichten komen dus wel binnen. vraag is dan of weerkaarten veel toevoegen (visueel wel, als ik de plaatjes op die site zien…)

Ik maak gebruik van de gratis email-service van Saildocs. Je kunt een geografisch gebied opgeven en ontvangt een gribfile als reply. Je kunt ook opgeven dat je gedurende een bepaalde periode elke dag een email met het gribfile wilt ontvangen. Je kunt overigens ook op deze manier internetpagina’s als tektsfile toegezonden krijgen. Zie voor een uitgebreide uitleg. www.franksingleton.clara.net/grib_saildocs_news.html
Ik lees de bestanden in in een Demo-versie van Deckman for Windows (www.sailmath.com). Dat is uitgebreid programma. Maar voor het bekijken van Grib-files is de Demo voldoende.
In De Zeilen (www.zeilen.com) van oktober en november 2003 is uitgebreid ingegaan op grib-files en programma’s om in te lezen.

Erik,
Ik heb vorig jaar een meteo middag gevolgt bij de club van toervaarders. Daar werdt ik op de hoogte gesteldt van het programma MeteoManager. te vinden op www.meteomanager.nl waar je een demo kan ophalen. werkt wel leuk maar je moet dit na 30 dagen laten registreren en betalen. Het leuke/prettige met kaarten dat je met een muisklik gelijk kan zien hoeveel wind/richting er staat tussen de isobaren. Ik geloof dat in februarie weer een meteomiddag word georganiseerd door deze club. Erg nuttig/leerzaam/gezellig om dit bij te wonen. Kosten vorig jaar 15 euro incl drie gangen diner na afloop.

dank voor de reacties; ik zal die sites/demo’s gaan bekijken (wetterwelt kost 80 eu, 20 eu per maand voro de grib’s). En leo, om zo’n middag te volgen, moet je dan lid zijn of kun je ook als introducee instromen?

Erik.
Ja, je moet lid worden voor 25 euro per jaar, maar je heb je lidmaatschap geld al terug verdient als je zo’n dag bijwoont.
Ook de plannen die je maakt voor volgend jaar, daarin kunnen ze je aardig opweg helpen. Wij hebben veel geleerd die dag, de bedoeling is ook dat je zelf een 24 uur’s voorspelling kan maken naar aanleiding van de kaarten die je via de P.C. ieder uur binnenkrijgt in je programma. Je kan de kaarten wel zien en lezen maar je moet er wel mee kunnen werken, daarnaast ook met je barometer. Net zo belangrijk of nog belangrijker dan je kompas.
O.ja. je krijgt voor dat geld nog een vlaggetje en een warme col om je  warm te houden daar in het noorden, plus 6 x jaar een clubboekje met de nodige reisverslagen van eerdere reizen naar het Noorden en het Zuiden.

Mede naar aanleiding van de vraag van Erik heb onze ervaringen met het ophalen van weerberichten en bestanden via mail nog eens wat uitgebreider op een rij gezet. Je vindt dat op onze website www.jopoegar.eu onder < naar de Seinebaai > < Weer, Grib, en Internet >
John.

dat meteomanager bevalt mij wel; het zou aardig zijn als dat ding ook gribfiles las. Ik ga het maar eens kopen.
En John, bedankt voor je link; ik ga dat programma maar eens testen. Jammer dat de commandostructuur niet de meest simpele is (visioenen van een ms-dos omgeving doemen op…argh…).
Wat overigens, terzijde, ook een aardige link is, is deze:
 filo.nl/users/kortweer/.
Als je hier heen surft, kun je vervolgens je vaargebied aanwijzen en via deze site wordt dan uit verschillende bronnen, razendsnel alle platte weerinfo gedownload, zonder onnodige plaatjes, banners etc. Voor een snel wif-surfje dus erg geschikt.
Qua wifi en dat soort dingen: ik ben sinds kort in het bezit van een UMTS modem voor mn laptop en de snelheden zijn erg rap (vergelijkbaar met kabel thuis). Helaas vind ik de tarieven van vodafone (77 euro flatfee in Nl) nog erg hoog, om maar te zwijgen van de roaming tarieven van 5-7 eu per Mb (zwakzinnig zelfs, als de gemiddelde virusscanner een week niet heeft kunnen updaten download ie zo 20 Mb, tel uit je winst…). En het aantal gratis hotspots in Nl of europa is vrij laaaaaaaag.

Ik lees net op Zeilen.com een verhaal van een nieuw gratis programma voor het downloaden en uitlezen van GRIB files. Het UGRIB programma is ontwikkeld door Marcel van Triest (die afgelopen Volvo Ocean Race aan boord van Brasil 1 de navigatie deed) en Steve Hayles (de navigator van Ericsson).
Ik ben nooit zo bezig geweest met gribfiles omdat ik het eigenlijk een te ingewikkeld verhaal vond. Ik heb dit even gedownload en het werkt echt super simpel en eenvoudig. Echt een aanrader en helemaal gratis!
Het programma stelt de gebruiker in staat om gemakkelijk de windgegevens voor een bepaald gebied waar ook ter wereld op te vragen en te visualiseren. Wat opvalt, is dat de gegevens erg overzichtelijk en kleurrijk gepresenteerd worden. Bovendien geeft de software gebieden aan waar neerslag verwacht mag worden.
Eenmalige registratie is vereist, maar daarna kan de software kosteloos en vanaf elke pc (dus ook aan boord) gebruikt worden.
[size=15]grib.us/[/size]
[size=15]Groetjes[/size]
[size=15]Nick[/size]

Nick,
Ik had 'm afgelopen weekend ook geinstalleerd, inderdaad erg goed! Veel beter dan een ander programma dat ik tot op heden gebruikte (Xaxero Grib Plotter) in een gratis uitvoering.
Groet, Menno

inderdaad prima!