schroefanode verwisselen

Allen,
weet er iemand hoe je best een schroef verwijdert? Om de anode te verwisselen van de saildrive is dat nodig. Het betreft een MD2020/S130 met gewone vaste linksdraaiende 2-bladschroef. De borgmoer van de schroefneus kan ik verwijderen, maar hoe dan verder? Vermoedelijk de neus links-of rechtsdraaien? Voorlopig blijft die muurvast.
Johan
 

Goeie vraag Johan,
Ik zit met hezelfde probleem met onze saildrive op onze D36 uit 1999. Moet dit voorjaar (na 5/6  jaar ) echt worden vervangen. We liggen op zout water en hij ziet er inmiddels beroerd uit.
Ik weet ook nog niet hoe dat moet, dus collega dufourvaarders help ons. Wat kost eigenlijk zo’n saildrive anode?
groet,
Martin(ique)
 

Hoi, Johan en Martin.
Ik heb al meerdere malen mijn schroef eraf gehaald.Als je de borgmoer verwijderd heeft, dan zet je de koppeling in zijn vooruit c.q achteruit. Zodra je b.v. met een dunne schroevendraaier in het gat steekt van de schroefneus en je schroef gaat meedraaien dan moet je dus je koppeling de andere kant opzetten (in plaats van vooruit, achteruit) zodra je dus weerstand krijgt en je schroef niet meedraait (je moter dus ook niet) dan draai je hem met gemak los. Zo zet je hem er ook weer op, net zo belangrijk.
Martin,
Als je bij de boot van Hans gaat kijken in Strijensas, daar wil ik wel aanwezig zijn. (rij ik met Hans mee) Dan zal ik mijn schroef eraf halen. (hij zit er nu nog op). Morgenmiddag heb ik wel tijd, anders wordt het a.s. zondag. Zijn er meer belangstellenden, deze zijn dus alle hierbij uitgenodigt. De schipperbitter staat koud. En er is Erwtensoep met worst.
 
 
De kosten van een anode (zink) is ongeveer 35 euro

Leo,
bedankt voor de tip. De nieuwe anode staat er prima op:

 

Man-o-man , ik heb dit weekeinde ook de saildrive-anode van de “Martinique” verwisseld. Dat heeft me dus een middag gekost. Als je alles zo kunt doen zoals Hans en Leo beschrijven, is het in een half uur gefikst. Maar in mijn geval…
Een samenvatting:
 Het inbussteuleltje in mijn gereegschapkist brak af (gamma kwaliteit) Daar moest “ff” een nieuwe voor gekocht worden!
De “neus” zat hardstikke vast, na veel wd40, een kromme schroevedraaier en veel geweld, los.
Tot slot zat de schroef muur en  muurvast op de spibanen. Hier hielp natuurlijk geen WD40 aan. Uiteindelijk de schroef met een gasbrandertje op gewarmd en los gekregen.
Wat er aan ontbrak was dat de schroeven van de oude anode ook vast zaten, maar dat viel gelukkig mee.
Eind goed al goed. Nu wat extra vet aangebracht voor de volgende keer.

Martin,
Geen dank voor de beschrijving, die Hans en ik je gaven. Nu heb je nog geluk dat je geen klapschroef los moet maken.
Volgens mij, de boel ligt aan boord, staat in het handboek van Volvo hoe je deze klus moest klaren. Ik ben ook niet zo handig, maar ik heb het daar in gelezen volgens mij. Hoe kom ik anders aan die wijsheid…:slight_smile:)
Ik haal mijn schroef er ieder jaar af voor controle, als ik dus de tijd rekent over 5 jaar schroef er af, schroef erop. Dan heb jij het toch snel toch, eens in de 6 jaar? Smeer nu de boel goed in met vasseline, dan gaat hij er over een paar jaar weer makkelijk af.
Martin, ik zal graag eens naar je teakvloer in je kuip willen kijken dit voorjaar. Kan er een afspraak gemaakt worden?
 

Ha Leo,
Je beschrijving was perfect alleen zat alles muurvast na 6 jaar en ik denk dat er nooit vet (ik heb nu schroefasvet gebruikt) is gebruikt.
Je bent welkom om eens naar het teak te komen kijken. Als ik tussendoor een klusje van plan ben laat ik het je weten, of aan het begin van het seizoen. Overigens zal ik je dan ook de nadelen vertellen van de manier zoals het bij mij is gedaan en een tip hoe dat eenvoudig anders kan.