Schootvoering 485

Wie heeft een mooie oplossing.

Op de Dufour 485 wil ik een grootschoot overloopcontrole unit installeren om vanaf het stuurwiel de traveller car op het kajuitdak electrisch up of down te verzetten.

Voor hydrauliek is het probleem de lengte en het niet onderdeks kunnen bergen daar we dan in de kajuit zitten.
Ook een mechanische actuator wordt erg lang. (2x de lengte van de overloop)

Een anker liertje met lijnschijf waarover de eindloze control lijn loopt steekt onwijs ver boven het kajuitdak uit.

Snelheid en kracht doen er weinig toe. Voor kracht kunnen we de takel uitbreiden. Snelheid hoeft niet daar het toch close trim is.

Wat zou nog meer kunnen?

Het mooiste was misschien een klein kaapstandertje met de e moter (2 richtingen) in de voet. Maar die heb ik nog niet gevonden

Groet

Guus

Hoi Guus,
Gefeliciteerd met jullie 485, flink jacht. Hoe bevalt-ie?
Jou probleem is niet ff op te lossen volgens mij, omdat, zoals je al zegt, je weinig ruimte hebt. Andere vraag. Wil je de grootschootoverloop op het kajuitdak houden. Kan de overloop niet in de kuip? Dan heb je meer ruimte en mogelijkheden?
Vraag eens bij Messink na, zij hebben vaak heel racy oplossingen. Zeker Gideon Messink.
Ciao,

De Oplossing

Indien een verhaalliertje wordt geplaatst op het kajuitdak naast de overloop aan stuurboord, dan komt de onderdekse moter in de Douche toilet en dus acceptabel.
Zo’n kaapstandertje dat electrisch aangedreven 2 richtingen opdraait is bij diverse leveranciers te krijgen.
Als je ook zo’n kaapstandertje zoekt vraag het mij maar.

Dit alles moet ge?nstalleerd worden op een noch te bouwen Dufour 485

Guus

Minder mooi, maar ok?.
Geef mij de schoot mar in de kuip!
Ciao,

Hallo Hans,

De Schoot is en blijft in de kuip bedienbaar hoor.
Het gaat om de traveller van de grootschoot.
Jij bedoelt dat je liever de gehele schootvoering in de kuip hebt.

Ja dat is een afweging comfort / zeiltechniek
In deze afweging begrijp ik je oordeel en jij de mijne denk ik. (Ik meer comfort, Jij meer zeiltechnische prio)

Maar dan had ik wel een x op de shortlist gezet.

Groet,

Guus

Hoi Guus,
Ik betwijfel het comfort. Bij elke test waarin vergelijkingen gemaakt worden tussen grootschoot in de kuip, binnen handbereik, en die op de kajuitdak, wordt gezegd dat het niet alleen zeiltechnisch fijn is, maar ook het gemak veel groter is, zeilbeheersing. Dat is ook toch een soort comfort. Ik begrijp wel wat jij bedoeld met comfort, maar …Ik weet wel dat mijn vrouw, de boot nu veel veiliger vindt, zij nu liever zeilt, stuurt, omdat zij vindt dat ze de boot beter onder controle heeft.
Ciao,

Schoot zit in de kuip
Overloop wordt bedienbaar uit de kuip

Dus?

ok?, prima dan
Zag in een test van de Friendship 30 in de laatste Waterkampioen ook weer een pleidooi voor de overloop e.d. in de kuip.
Ciao,