rif zetten

dufourvaarders,
Al een aantal keer ervaren. snel opstekende wind, 2 pers. aan boord en dan het 1e of 2e rif zetten bij de mast. Zou dit, zeker op zee vanuit de kuip willen gaan doen. Ben ondertussen 2 oplossingen tegenkomen. Eerste, de smeerreep gaat via de cunningham bij de mast via en blokje naar mastvoet en naar de kuip, maw met een lijn je rif zetten. Geeft je niet veel trimmogelijkeheden en krijg je dus je achterlijk, je top nog mooi strak. Of met twee lijnen, 1 smeerreep en 1 afpassen met je val. Geeft dus 4 lijnen in de kuip maar wel meer trimmogelijkheden? Wie heeft hier ervaring mee?
Ben hier foto’s ed van tegengekomen maar geen ervaringen hoop iemand op het forum wel en hoop dat het ook duidelijk is,
alvast bedankt en met groet
xander vd steen
“buenaventura”

[size=12][/size]
[size=12]Beste Xander,[/size]
[size=12]Even een ‘snel’ antwoord kan ik je niet direct geven. Het heeft allemaal te maken met persoonlijke voorkeur. Want qua dek-layout is alles aan te passen. [/size]
[size=12]Mijn voorkeur heeft nog steeds de eeuwenoude, vertrouwde ‘haken’ op het lummelbeslag van de giek. Hiermee zal je wel naar voren toe moeten.[/size]
[size=12]Als je dit pers? niet wilt, dan kan je twee ??n-lijn-reefsystemen toepassen, zoals bijna alle (toer)schepen dit momenteel hebben. Nadeel is, zoals je zei, dat je je achterlijk tijdens het reven moet ‘helpen’ omdat de druk verkeerd verdeeld wordt.   [/size]
[size=12]Mijn voorkeur als er vanuit de kuip bediend moet worden heeft het twee-lijn-per-rif systeem. Hiermee kan je veel beter vorm geven aan je grootzeil. Als je dit gaat doen zullen er wel stoppers bijgezet moeten worden. Je kan het ook iets minder ‘overdreven’ aanpakken, op de volgende manier :[/size]
[size=12]1e rif - twee reeflijnen in de twee bestaande stoppers (verdeel de lijnen over bakboord en stuurboord zodat je de beide lieren kan gebruiken.)[/size]
[size=12]2e rif - een ??n-lijn systeem omdat je simpelweg dit rif minder vaak gebruikt. (dus heb je maar ??n stopper extra nodig)[/size]
[size=12]1 x cunningham (dan heb je dus twee stoppers extra nodig) Eventueel kan je, als je weet dat je misschien een tweede rif nodig gaat hebben, in de haven al de cunningham omzetten naar je voorlijk van je grootzeil zodat je t?ch een twee-lijn systeem op je tweede rif hebt.[/size]
[size=12]Sucess![/size]
[size=12]Robin van Egmond[/size]

Beste robin,
Bedankt, is een goeie oplossing. Zover had ik nog niet gedacht. Alleen heb ik aan bakboord nog geen lier en nog maar 2 valstoppers. Denk dat ik er maar gelijk vier valstoppers bijplaats en een lier dan is het gelijk rond. Veel dank voor de respons, daar kan ik wat mee
met vriendelijke groet
xander vd steen
“buenaventura”