ramen

de ramen van mijn dufour 29 lijken wel matglas door allerlei krasjes, of is het inwerking van de zon?
weet iemand hier iets op?
theo

Beste Theo,

Dit is ouderdom, waarschijnlijk na zo’n 25 jaar is dat niet zo gek.
Ik heb zelf de oude ramen laten namaken bij een reklame bedrijf uit 8 mm persplex met lichte tint. Geen kit gebruikt maar celrubber strip 3 x 10 mm zelfklevend, dan kan je de ruiten er ook nog eens heel afhalen. Zit perfect waterdicht, althans na 1 seizoen.
Om het mooi strak te maken heb ik het overlappende deel van de ruit aan de achterzijde eerst zwart geschilderd.

Groet Hans

Arabella39062,9979513889
2006-12-11_235012_nieuwe_ramen.jpg
2006-12-11_235618_ruitplakken2.jpg

Dag Theo,
Ik weet niet beter of vrijwel alle jachten hebben hiermee te maken. Je ziet het het beste van binnenuit met de zon op de ramen.
Ook bij onze DF30C is dit heel goed te zien. Aan bakboor meer dan aan stuurboord, dus het zal wel komen door de zon.
Ooit heb ik gehoord dat kleine krasjes in perspex goed zijn weg te werken met koperpoets doch met de ramen heb ik geen ervaring. in een onopvallend hoekje beginnen. Beter advies … gewoon laten zitten. Met mooi weer zit je toch buiten. En 's avonds, als je binnen zit, dan is het toch donker.  

Beste Theo,
Destijds heb ik mijn ramen ook vervangen, maar die bleven lekken. Omdat ik had besloten de ramen te vervangen door op maat gemaakte aluminium ramen ontdekte ik dat ik ze niet goed genoeg had gekit, dus de tip van Piet is goud waard. Gaten boren gaat het best met een metaalboor, omdat het perspex erg hard is. Maar als je jezelf echt wilt trakteren, kan ik de aluminium ramen van de firma Hora aanbevelen. Zeer makkelijk zelf te monteren vanwege het klemsysteem, aan de binnenkant gaat een rubberen strip over de schroefjes en aan de buitenkant is het mooi vlak en strak. Een andere tip die ik ooit ergens las ging over het gebruik van tandpasta, als een soort polijstmiddel. Succes ermee!

Hallo,
Ik doe ik jaar met het poetsen van de boot de ramen met commandant ook oppoetsen en uitwrijven. Kleine krasje worden hierdoor “onzichtbaar”. Sluit eigenlijk aan op de koperpoets.
Peter