plaats buitenboordmotor?

Heeft er iemand een opbergplaats gevonden voor een buitenboordmotor in Classic 30?
Aan de achterreling is er niet zoveel plaats. En aan welk merk/type denken jullie dan? Een mariner 2.5?
We hebben een Saego 230 rubberbootje, dat soms opgeblazen op het voordek wordt vastgemaakt.
Johan

Hallo Johan,
Toch moet er ruimte zijn op de achterrailing, af fabriek leverde men de Dufour 30 met een motorsteun, zie foto. Aan stuurboord, het is de zwarte steun van kunststof.
Groeten,
Richard

2006-04-05_195346_Motorsteun2.jpg

Hoi Richard,
bedankt, ja, dat is mogelijk, want er zijn nog 2 gaatjes in de onderste buis aanwezig. Ik vraag me dan wel af of de motor niet hindert aan stuurboord b.v. als je in een sluis aanmeert, of een andere boot langszij komt te liggen?
Johan

Johan,
Ik moet je eerlijk zeggen… ik heb geen flauw idee. Wel een motorsteun, geen motor
Misschien dat een andere 30-eigenaar MET motortje even wil reageren?
Richard

Wij hebben Honda 4-takt motortje van 2.2 PK. Voldoet prima bij de Zodiac. Meer dan voldoende vermogen om gewoon te varen (op tij moet je echter wel oppassen; je kunt dan meer vermogen nodig hebben). Het motortje is simpel, erg licht, gebruiksvriendelijk en niet duur.
Wij nemen de motor mee op de standaard steun aan de hekstoel. En inderdaad; het is soms lastig bij het afmeren, sluizen etc. Al een paar keer kwam het landvast om het staartstuk van de motor klem te zitten of kwam het staartstuk in aanraking met de kade omdat het buiten de boot uitsteekt.
Het is niet anders. Een andere oplossing heb ik ook niet. De motor bewaar ik bij afwezigheid trouwens in de bakskist. Ook in de weekeinden blijft hij daar vaak staan. Juist vanwege het gewicht en de maat is dat wel te doen. Samen met de Zodiac is de kist echter wel snel gevuld…
 
mvg
Johanjohan38815,5002199074

Voor de liefhebber:
Je kan voor een paar Euro zelf een motorsteun maken .
Zie foto
Walter
 
 

 

Hallo Johan,
In aanvulling op het bericht hierboven: vorig jaar heb ik bij wijze van proef (en omdat we naar Isle of Wight gingen de bbmotor mee wilde hebben) ook zelf een steun gemaakt. Eerst was het plan om twee helften te maken en deze om de hekstoel heen te bevestigen zoals het kunststoffen exemplaar vanuit de werf. Door wat tijdsdruk en het niet hebben van een geschikte frees heb ik het anders opgelost.
Ik heb een rechthoekige plaat gemaakt (verlijmd) van watervast meranti(multi)plex. en deze met beugels vastgezet aan de hekstoel met de plaat aan de binnenkant zodat de motor een stuk minder uitsteekt. Daarnaast heb ik de plaat wat hoger gemaakt zodat de staart en de schroef van de motor niet voor de kikker/landvast hangt.
Helaas heb ik nog niet een heel duidelijke foto, deze zal ik binnenkort verzorgen. Ik heb er een Yamaha 5 pk aanhangen en vorig jaar geen problemen gehad als de motor erop hangt, echter hij hangt inderdaad op een kwetsbare plek. Zoals ik las heb je een kleinere motor, kun je deze niet in de bakskist kwijt?
Ik zorg dat ik binnenkort de maten etc beschikbaar heb.
Groet, Xander  

Hoi Xander,
de bakskist zit al aardig vol, dus de BB kan er moeilijk bij, zeker niet rechtop.
De Belgische invoerder blijkt de originele steun niet meer te leveren.
Weet er iemand die nog te vinden?
Johan
 

Hallo,
Let op een paar dingen. Kijk ook waar je vlag hangt. als de vlag steeds om je motortje heen wappert, zit die zo onder de smeer. Let op voor in de sluis, uitsteken. let op de hoogte etc.etc.
Anders neem je toch gewoon een optimist er achter mee. Heb je geen motortje nodig!?
Ciao,

[size=12]Het kan ook achter op het hek. Zie foto.[/size]
[size=12]Gemaakt van Teak. Dat is redelijk makkelijk te bewerken.[/size]
[size=12]Het uitfrezen van de ruimte voor de hekstoel heb ik gedaan met beitel en konisch slijpsteentje. Inmiddels is het plankje vervangen door een grotere en hangt er een 4PK motor aan.[/size]
[size=12]John.[/size]
2006-05-27_152739_motorsteun_30.jpg