Osmose Dufour classic 38

 
Hallo Schippers van een Dufour,
Vandaag alsnog een reaktie van Noordschans ontvangen , waarschijnlijk faxen niet ontvangen, klacht wordt in het voorjaar 2007 verholpen (nieuw roer gemonteerd ) , dus eind goed al goed .
Rien

ik vraag me af  is er reden om nu zenuwachtig te worden voor mensen die zeg maar binnen de laatste 5 jaar een nieuwe dufour hebben gekocht?
ik vind dat die osmose wel erg snel te voorschijn komt bij die classic

wel jan , hou je vast! op onze 385 was er na 1 jaar te water, op de plek waar aan de vorm te zien de boot tijdens de produkti eop ee stempel had gestaan op een gebied van 10 bij 10 bobbelvorming. Nu was dit niet echt osmose maar eerder de gelcoat die niet goed gehecht had, na afschuren een nieuwe laag en ik zal deze winter wel zien of dat deugdelijk bleek. wat mij echter meest intrigeerde was de mededeling (ik had het 1e seizoen geen antifoulingt aangebracht) dat het goed was geweest dat die plek nog niet door antifouling (ik heb nu een epoxy onderlaag aangebracht) was ingesloten omdat het dan langer had geduurd voordat dit naar boevn was gekomen. m.a.w. beter GEEN antifouling het 1e jaar voor het goed uitdrogen van de romp (de zuren in de romp moeten er uit). Altijd handig dat deze wijsheden ACHTERAF worden meegegeven… 

ik denk dan dat ieder jaar vochtigheid meten van roer en onderwaterschip geen overbodige handeling is

Hallo Allemaal,
Onze D30 Classic had na 4 jaar ook bobbels op het roer en kiel. De bobbels zaten al op de onderkant, toen wij de boot wilde kopen (daar schrokken we van). De boot is technisch gekeurd en de expertise-man gaf aan dat het geen osmose was. Hij zei dat het na het afschuren en het aanbrengen van nieuwe anti fouling waarschijnlijk voorbij was. Hij zei dat ik na 1 jaar het weer moest controleren en als er geen extra bobbels waren dan was het goed. De bobbels zijn echter helemaal verdwenen en niet meer teruggekomen. Het is dus geen osmose.
Groet,
Ewald

Beste allemaal.
Op mijn roer zaten ook epoxy bobbels, tijdens productie ontstaan volgens de dealer. 4 jaar geleden afgeschuurd en niet meer terug gekomen. Osmosse kan je ruiken als je een plaasje open maakt. Dit waren geen blaasjes maar kieharde bobbels.
Ik heb nog een folder over de kwaliteit c.q garantie op osmosse daar staat geen tijd op, maar bij aflevering is mij 10 jaar toegezegd op romp en roer door Jachtservice Muiden