Onderhoud afdichting Saildrive

Onze DF30C is nu circa 7 jaar oud.

• Volgens de handleiding van Volvo Penta moet de afdichting van de Saildrive dan worden vervangen.
  • Volgens de monteur van Volvo Penta loopt het zo'n vaart niet en is het een kostbare actie.
  • Wellicht dekt een verzekering geen schade indien niet wordt overgegaan tot vervanging van de afdichting.
Wat is jullie mening? Wie heeft ervaring met de kosten?  

Hallo Piet,
Het is inderdaad ook verplicht door de verzekeraar om elke 7 jaar de manchet te vervangen (net als verstaging overigens). Ik ken veel mensen die dat niet doen en heb daar geen slechte ervaringen over gehoord, maar ja als er iets gebeurd, dan zal je verzekeraar dat zeker controleren. Lastige afweging dus.

Dag Ewald,

Vriendelijk dank voor je reactie.

De manchet is de losse rubber flap om de saildrive die je (met het schip op de bok)van buitenaf ziet. Dat is niet de afdichting hoor! Gelukkig niet. Het gaat om de pakking/afdichting in de saildrive.
Ook verstaging, dat lijkt me van de zotte om dat iedere 7 jaar te vervangen. Je loopt meer risico door het aanbrengen van alle nieuwe verbindingen dan de “oude” te laten zitten. Keuren op haarscheuren is wellicht een beter alternatief. Uit directe omgeving ken ik een zeiler waarbij de mast overboord ging na het (slecht) aanbrengen van nieuwe verstaging.

Ik zal Kuipers eens vragen naar de voorwaarden.    

Piet,
Ik heb in onze D30 in het voorjaar van 2006 de saildrivemanchet laten vervangen door Mulder Motoren uit Ridderkerk. Totale kosten waren ? 1.052. Ik had ook bij Noordschans een prijsopgave gedaan en deze was nagenoeg gelijk.
Het is best een arbeidsintensieve operatie, twee man zijn een dikke 3 uur bezig geweest wat nagenoeg ruim de helft van het bedrag is. Daarnaast kostte het manchet zelf ook zo’n ? 300 ex btw en kwam er nog wat klein spul bij.
De technische levensduur is zeer zeker langer dan die 7 jaar maar ik zou voor de zekerheid toch even je polis hier op na lezen. In de meeste polissen staat expliciet vermeld dat het manchet om de 7 of 8 jaar vervangen moet worden en dat alleen dan eventuele schade bij lekkage wordt vergoed.
Overigens staat in de meeste polissen ook dat schade door lekkage bij afsluiters alleen wordt vergoed als de afsluiters dicht waren. Bij de D30 liet ik de afsluiter voor het koelwater meestal open omdat je hier niet gemakkelijk bij kunt, ik vond het althans een heel gedoe.
Gr Raymond

Jongens,
Even een andere afdichting. Die van de schroefas. Je schroefas komt onderaan je saildrive uit het aluminium omhulsel en daar zit ook een afdichting. Deze afdichting is vaak de oorzaak van ellende, zoals water in je saildrive-olie. De afdichting, direct achter je schroef moet eigenlijk elke 3 tot 5 vervangen worden. Dit wordt nergens vermeld. Ook niet in je handboek van Volvo Penta. Dus kijk ook daar eens naar!

Goede morgen,
Kort geleden ben ik tegen een Dufour 36 CC “aangelopen”. Over dit type ship is bijna geen informatie te verkrijgen. Althans ik kan de info niet vinden. Een van jullie wellicht meer gegevens en/of ervaring.

Aad Plaisier

Dag Aad,
Plaats je je vraag onder het onderwerp Onderhoud Afdichting Saildrive / Dufour algemeen omdat je zoekt naar informatie over de saildrive van een DF32C? Of zoek je algemeen informatie over de DF32C. Ik adviseer je dan om je vraag te zetten onder het forum Dufour 32 classic. Wat bedoelde je met en DF32CC?   Dat model ken ik niet.

Overigens de volgende tip:
In de UK is ook een forum. Via de secretaris heb ik destijds ook waardevolle informatie verkregen over onze DF30C.   
Zijn naam is “” [size=2]David Eyre"/ Dufour Association dufour.org.uk 
Op die manier kreeg ik contact met David en heb hem uiteindelijk dit jaar ontmooet in NL waar hij en zijn vrouw een Dufour 32C met diepe kiel bij Hetterschijt te Willemstad heeft gekocht. Dave kan je vast wel meer vertellen over de DF32C, de boot die hij nu zelf bezit. De association schijnt nogal wat data in handen te hebben (officieel beschikbaar voorleden).
Zie ook dufour.org.uk/html/data_and_spares.html[/size][size=2]
Goede test voor je Engels?
[/size]mariposa39310,7048726852