Leds in schakelpaneel 34 P

Beste mede-dufourders,

Op het instrumentenpaneel geven 2 van de 3 groene LED’s (in het 220V circuit) nog slechts zwak licht, waardoor niet goed meer te onderscheiden is of de schakelaar ‘aan’ of ‘uit’ staat. De middelste schakelaar (boiler) geeft nog wel goed licht, maar die staat minder vaak aan dan de overige twee (general power en acculader).

Herkennen jullie dit? En hoe kan dit worden verholpen (zonder de schakelaars te vervangen)? Of is dit een algemeen verschijnsel voor LED’s, waarvan gezegd wordt dat de lichtsterkte na verloop van tijd afneemt en moet ik mij er maar bij neerleggen. We zijn met de D 34 nu ons 8e seizoen ingegaan.

Alvast bedankt voor jullie tips/adviezen.

Sportieve groet,
Frank

D 34 # 113

Zijn het wel LEDs? Bij mij zijn het namelijk kleine neonbuisjes (Dufour D325). Deze geven inderdaad na verloop van tijd minder licht. LEDs behouden hun lichtsterkte tenzij ze teveel spanning krijgen, dan ‘sterven’ ze af of stoppen er helemaal mee. Ik kan de neonbuisjes vervangen, moet ik wel de hele schakelkast voor demonteren…

Groet,
Loet

Hoi Loet,

Terechte vraag: ik ben er wat al te gemakkelijk van uit gegaan dat het LED’s zijn.

Ik zal komend weekend eens nader onderzoek doen, want als het inderdaad vervangbare neonbuisjes zijn, dan ben ik alleen al met die kennis goed op weg geholpen.

Bedankt.

M.vr.gr.

Frank

Het vervolg:

Uit nader onderzoek blijkt dat de verlichting is geïntegreerd in de schakelaars.

De schakelaars zijn makkelijk uit het paneel los te maken, maar zijn zelf zodanig geperst/gesealed dat ik ze maar niet heb open gemaakt. Het lijkt er op dat vervanging de enige optie is.

Het blijkt te gaan om schakelaars (met zekering) van het Duitse merk E-T-A met serienummer 3130-F150-P7T1-W22AS7.

Ben benieuwd of iemand al eens tot vervanging is overgegaan en waar de schakelaars dan verkrijgbaar waren.

Uit google-zoekwerk komen wel enkele leveranciers van E-T-A producten naar boven (waaronder Conrad), maar geen van deze heeft schakelaars met exact dezelfde specs in het assortiment.

M.vr.gr.
Frank.

D34 #113 (2005)

De vier groene schakelaars in de 36cl hebben het zelfde probleem. Na 14 jaar zijn ze alle vier kapot. En niet meer te krijgen. Bij jachtservice Willemstad (De Batterij) hebben ze de schakelaars opengemaakt en er nieuwe lampjes in gesoldeerd tegen een heel vriendelijke prijs. Eén nieuwe schakelaar was duurder geweest.

Willem