laptop

Ik ga volgend jaar een laptop meenemen als we zwedenwaarts gaan. Nu kan ik hem via een sigarettenoplader (12 volts)opladen, maar eleganter is het om het ding direkt op het 12 volt net te krijgen. Het zal wel niet rechtstreeks kunnen, omdat de laptop op 19v draait. Of wel, en hoe dan?

Dag Eric,
Het kan risicovol zijn de labtop direct op het gelijkstroomsysteem aan te sluiten. Bij de meeste jachten zal de 12 volts spanning b.v. bij gebruik van waterpomp, nogal fluctueren. Een dure DC/DC omvormer+stabilisator kan de klus klaren doch waarom niet gewoon via de 12 volts aansluiting een omvormer 12 volt/ 230 volt en daarmee de adapter van de labtop voeden? Bij Halfords koop je zo’n omvormer voor weinig geld. Kies deze niet al te klein bemeten. Zelf gebruik ik een Waeco PP300 inverter (doch nog niet met labtop).

Ik heb dit ook een tijdje geprobeerd, echter mijn DELL adapter kon niet goed tegen de ‘modified sinewave’ en werd gloeiend heet.
Ook de 230V omvormer kreeg het ook moeilijk, dus veel energie verlies.
Ik heb toen via Ebay een 90 Watt 21 Volt adapter aangeschaft, en dit voldoet prima. Het was nogal zoeken omdat ik een speciale DELL voedingssteker nodig had en 90W omdat het een Pentium4 betreft.
Ik heb er toen zo’n 50 euro voor betaald.
Misschien dat een echte Mobile processor minder veeleisend is.
Groet Hans
 
 

Ik heb vorig jaar een universele adapter gekocht op mcsnet.nl/nl/dept_45.html voor 35 euro.
Het nadeel van omvormen naar 220 V en dan weer naar 18/19 V is dat je onnodig stroom verliest.
Of je gebruikt zo’n beroemde gele laptop die je kunt aanzwengelen…
Groet, Jeroen

Jongens,
Volgens mij heeft er in de Waterkampioen eens een soort 12V omvormertje gestaan die naar 19V ging (of zoiets). Vraag daar even na. Dat ding kostte weinig en werkt perfect bij een kennis van mij (helaas op een Bavaria!?).
Ciao,

Bij Ombits telecom ( klikenbestel.nl/catalog/inde … =55_56&amp ; ;osCsid=fbc47596b832c4f3788a4011e2af6b7b ) heb ik een paar jaar geleden een universele laptop adapter voor gebruik in auto (bij mij dus boot!) gekocht voor ca 35 euries. Kan 12 volt omvormen naar 15 t/m 24 volt, is instelbaar dit verschilt nl per merk laptop. Werkt prima, hou er al jaren mijn Compaq mee op spanning aan boord. Zeker in combinatie met een UMTS kaart erg lollig, bijna overal snel internet, ik mijn weerbericht en de vrouw zoekt leuke restaurantjes in havens .
Groet, MennoMaatskip39049,8822800926

menno, dat is ook de meest snelle oplossing, maar heeft nadeel van kabelbrei. De andere voorstellen lijken het echter ook weer complexer te maken dan nodig is, dus ga maar voor sigaret-optie. Qua umts, bij de laptop zat een umts-kaart van vodafone, en dat was een van de redenen om dat kreng aan te schaffen. Welke provider gebruik jij en je hebt, begrijp ik, goed dekking? Hoe vallen de belkosten uit? Ik heb nu een jaarbundel zonder abbonnementskosten maar betaal 1,50 per mb. Dat laatste lijkt mij niet duur voor een kort surfje en voor mail, maar wat zijn jou ervaringen op dit punt? en gebruik je specifieke software voor het weerbericht (inlzen kaarten) of gewoon knmi sites etc? vragen vragen vragen

laptoppers,
Ik heb verleden jaar voor ? 25,- van een havengenoot een kleine blauwe omvormer van Victron overgenomen voor dergelijke apparaten. Voor het opladen van je telefoon (heb ook 12v), je digitale converter voor de tv, eventueel laptop en zo andere kleine dingetjes, leek het mij wel makkelijk om zo’n ding te hebben. De omvormer was nog geen jaar oud, amper gebruikt. Ik weet dat je stroom verliest, maar ik gebruik het minimaal, dus de makkelijkste en voor mij goedkoopste oplossing. Nu nog installeren in onze nieuwe 34PP en dan zien we wel.
Ciao,

Over UMTS gesproken. Er schijnt een abonnement van T-Mobile te zijn voor 9.95 per maand flat rate. Dus je kan onbeperkt internetten voor dat vaste bedrag. Geen extra’s voor MB’s of iets degelijks.
Het schijnt wel een beetje qua snelheid geknepen te zijn maar dat maakt niet uit als je toch onbeperkt de tijd hebt om het binnen te halen.
Volgens mij heet het web ‘n’ walk ofzo.
Gr
Nick

mmm, vodafone, is vrij prijzig in vergelijking met t-mobile (maar goed, vodafone zit ook in zweden dus dat scheelt hopelijk in de roamingkosten). Ander vraag; gebruik jij/jullie een laptophouder  of iets anders waarmee het kreng met een arm (niet mijn eigen) van de nav.tafel weg te zwenken is? zoja, welk merk?

Dag Erik,
Wat je nodig hebt is een DC/DC converter met een ingansspanning van 10,5 tot 14,5 volt DC en een stabiele uitgang van 19 volt DC. Het klink simpel doch er is veel kaf onder het koren. Ik zag een aardig product in de catogorie “omvormer/auto/laptop” bij shellob.com/ voor Euro  38,-. Lijkt me nogal handig, ook als je een keer elders je laptop wilt gebruiken. Succes ermee.
Rectifivatie: Sorry, ik reageer op de allereerste vraag over dit onderwerp en niet op de laatst gestelde. Te snel gereageerd. Wellicht toch de moeite waard deze site te bekijken. Ze bieden namelijk ook een soort houder voor in de auto die wellicht (na aanpassingen) bruikbaar is. mariposa39097,3021180556

Internetters en lap-toppers,
Bij Rabomobiel, kan je voor ? 10, onbeperkt internetten. Ook een idee?
Ciao,