Klapschroef

Heeft er iemand ervaring met een klapschroef onder een Dufour 32 Classic.Zoja welk type en bevalt dit??
Martin

Jup, sinds 2 jaar de standaard Volvo 3-blads klapschoef en het is een zegen. Kost een paar centen, maar het resultaat is er naar. Voordelen:
- geen zingende saildrive tijden zeilen
- veel betere schroef dan standaard shroef, dus op de motor vaart de boot veel beter. Extra kracht (vooral achteruit) en minder trillingen
- minder weerstand tijdens zeilen, dus extra snelheid (half knoopje ongeveer).

Martin,
Ik zag toevallig in, ik dacht Practical Boatowner een verslag van een Kiwi-prop. Kwam er goed uit, misschien ook een idee.
Ciao,

We hebben er ook een op laten zetten. Al na de eerste zeiltochtjes is besloten dat die optrekkende metro onder water weg moest. Bij Noordschans even in de kraan en de Volvo drieblads schroef laten monteren. Prima service, ook dat mag een keer gezegd.
De schroef is -wat mij betreft- een enorme verbetering. Op de motor vaart ie beter (minder trilling, beter koppel volgens mij) en zeilend voelt de boot nu ook als een zeilboot aan.
Zoals iemand al opmerkte: Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Op de Dufour 34 pagina vind je ook een complete discussie.
Succes,
NoorderZon/Guido Flach

Martin,
Ik heb nu twee jaar een Kiwi prop onder onze 32 en deze bevalt uitstekend. Het achteruitvaren is sterk verbeterd. Ook tijdens het zeilen merk je duidelijk de verminderde weerstand. Geen trillingen en minder lawaai. Kortom, ik ben te vreden!
Jaap van de “Beau*t”

Hallo Jaap,
 
Welke afmetingen heeft jouw KIWI prop? Ik heb gehoord dat de voorwaartse snelheid afneemt tov een standaard schroef. Wat is jouw idee?
 
Groet,
 
Erik