Kiwi propeller

Ik ben opzoek naar een goede betrouwbare vaan/klapschroef voor mijn dufour 32cl. Ik ben onder de indruk geraakt van de KIWIprop. Een innovatie uit Nieuw Zeeland die nu ook in Nederland te koop is. Is er iemand met ervaringen met deze schroef. Mocht er iemand geinteresseerd zijn. www.kiwiprops.nl en zoek maar eens op kiwiprops op google.
Jaap 

Hoi Jaap,
Ik vond het ook een aardige ontwikkeling. Ik heb verleden jaar op de Hiswa bij het standje staan kijken en om uitleg gevraagd. Ik vond de schroef wel aardig aan de prijs, moet ik zeggen. Ik vraag mij alleen af hoe het zit met corrosie aan je saildrive? Hoe is de schroef gemaakt om dit lastige probleem te voorkomen.
Weet iemand dat?
Ciao,

Hans,
Ik heb ondertussen een kiwiprop gekocht en gemonteerd. Komend weekend gaan we hem uitproberen. De verwachtingen zijn hoog gespannen.
Van de leverancier heb ik onderstaande mail ontvangen m.b.t. corosiegevoeligheden.
Gr, Jaap
_____________________________________[size=2]
Geachte heer Roos,
DE door ons recent geleverde KIWI prop is vervaardigd van RVS 316 en de bladen van ZYTEL kunststof.
Beide materialen zijn t.a.v corrosie uiterst neutraal. De bladen hebben geen enkel potentiaal verschil t.o.v. andere metalen . De kern is geheel vervaardigd van rvs 316 en heeft t.o.v. de as van de Saildrive unit ook geen potentiaal verschil. Desondanks blijven de as en de kern van de KIWI prop een potentiaal verschil houden met het alluminium staartstuk van de Saildrive unit . Daarvoor wordt bij een saildrive unit ook een anodering voorzien , die voor de prop, alshet ware tegen het staartstuk wordt gemonteerd.Het is te adviseren deze anode ring indien nodig te vernieuwen .
In ieder geval is het corrosie probleem door het monteren van een KIWI prop aanmerkelijk gereduceerd.
Met hartelijke groeten Cees Vroege [/size]

Hallo Jaap,
Ik ben ook nieuwsgierig naar de resultaten. Met name het achteruitvaren, wat met een klapschroef toch een stuk minder is. En als ik zo brutaal mag zijn, wat zijn de kosten?
Peter

Peter,
De eerster ervaringen zijn positief.
 Duidelijk betere vaareigenschappen met achteruitvaren dan met de standaard geleverde vaste 2-blads schroef. Voor mij was dat een belangrijke reden om deze schroef aan te schaffen. Ook ervaar ik minder schroeflawaai. De motor loopt heel rustig. Vooruit bij 1500 toeren/min loop ik ca 4 knot, bij 2100 ca 5,5.  Ik ga nog een keertje een toeren snelheids diagram maken. Zeileigenschappen zijn verbeterd. Al met al ben ik op dit moment erg te vreden.
Voor de drie-blads KIWIprop heb ik incl. 10% Hiswa korting en incl 19% BTW, 1125 euro betaald.
Gr, Jaap