instellingen Valsat GPS -> juiste locatie

[size=15]De eerste ervaringen met het WINGPS4.1 programma van Stentec leverde verassende informatie op over de instellingen van onze MLT Valsat 2008 M2 GPS. Het programma houdt namelijk keurig de gevaren koers bij welke later zichtbaar is in de kaart. De koerslijn bleek behoorlijk verschoven ten opzichte van de werkelijke koers. De aanlegplaats gaf aan: 53.03.158   05.23.907 terwijl de juiste positie  in de kaart 53.03.111  005.23.824 was. Een afwijking van respectievelijk 48 seconden te noordelijk (75 meter) en 83 seconden (140 meter) te veel naar het oosten. 
Het zoeken naar de oorzaak kostte een avondje. De oorzaak van de ?foutieve data? bleek te liggen in de instellingen van de GPS. In de Valsat kun je in programma POS2 kiezen voor het juiste genormeerde kaartsysteem. In de handleiding staat als voorbeeld voor Europese kaarten de instelling EUROPE50 te staan. Logisch dat vorige gebruikers dit hebben geprogrammeerd. Echter, onder op de kaarten die wij gebruiken staat met dikke letters het WGS 84 kaartsysteem vermeldt. Na het herprogrammeren bleek de GPS en de WINGPS4.1 geheel op elkaar afgestemd te zijn. Een belangrijke instelling dus, ook voor gebruikers die gewoon de positie van de GPS in de kaart plotten![/size]
[size=15] <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><O:P></O:P>[/size]mariposa39322,5163541667
2007-08-28_122017_kaart.jpg

Hoi Piet,
Ik overweeg in de toekomst (wanneer ik weer wat heb kunnen sparen) een laptop met WINGPS aan te schaffen. Heb jij van Stentec de AIS module, zo ja hoe zijn je ervaringen?
Groet Hans (Griddel)

Dag Hans,
Ik heb geen AIS module en kan dus niet inhoudelijk reageren.