Inkoopverklaring BTW

 
Hoi Dufour vaarders
Op 28 april j.l. ontving ik een brief van Jachtservice Muiden,met het verzoek om alsnog een inkoopverklaring te ondertekenen;waarin ik verklaar in het geheel geen vooraftrek BTW heb genoten voor de ingeruilde boot.Mijn vraag is zijn er meer Dufour vaarders die een dergelijke brief hebben ontvangen,en wat hebben ze er mee gedaan ???Voor de goede orde het gaat hierom een transactie van april 2002 !!Ik heb hierop tot nogtoe niet gereageerd naar Jachtservice Muiden.Heeft iemand een goed advies ??Groetjes Joop D

Joop,
Ik zie het probleem niet helemaal. Over het schip is toen het nieuw was (waarschijnlijk) btw betaald. Jij hebt hem verkocht en zij moeten aan de nieuwe eigenaar waarschijnlijk een verklaring afgeven dat dit is gebeurd. Zij hebben hem niet geimporteerd en jij waarschijnlijk ook niet dus zijn jullie beiden niet BTW plichtig. Alleen de eerste eigenaar of persoon die hem heeft geimporteerd in de EU was dit. Je tekent dus dat JIJ geen vooraftrek hebt gehad. Als je dat niet hebt is dat dus volgens mij geen probleem.
Ik ben overigens absoluut geen belastingexpert! Dus ben ook benieuwd naar de andere reacties!
Gr
Nick 

Ik heb ook een dergelijk verzoek ontvangen. Vandaag zelfs een herinnering aan dit verzoek. In principe ben ik bereid de verklaring te ondertekenen. Echter, de door Noordschans in de verklaring vermelde bedragen wijken af van de bedragen in de nota van destijds. Ik heb Noordschans gevraagd om de correcte bedragen in de verklaring op te nemen, maar daar is tot nu toe niet op gereageerd. Ik wacht dus af.

Joop en Kees,
Vraag anders eens na bij de ANWB Waterkampioen of HISWA. Zij zullen ongetwijfeld weten wat dit is, wat je moet doen e.d.
Noordschans heeft zijn administratie niet op orde en om een dikke claim van de belasting te ontlopen komen ze met dit verzoek, volgens mij. Pas ook maar op dat de belasting niet bij jou komt. Zoek de oude gegevens van de boot nog maar eens op.
Succes,

Nick,Kees en Hans bedankt voor jullie reactie.Ook bij ons weken de bedragen af van de kopie factuur uit 2002!Jachtservice Muiden/Noordschans hebben controle van de belasting gehad,waaruit bleek dat niet alle gegevens in de administratie opgenomen waren volgens dhr.Pde Zeeuw.Ik heb vandaag ook een herinnering gekregen.Vreemd is ook dat de inkoopverklaring t.b.v.BTW niet eens op briefpapier van Jachtservice Muiden/Noordschans is opgemaakt !Aangezien ik vutter ben en we a.s.zaterdag voor een lange vakantie naar Denemarken gaan heb ik weinig tijd/zin meer om hier echt in te verdiepen,dus denk ik dat wij dit maar even laten liggen.
Met vriendelijke groeten Joke Joop s.y Aqua Vita