HIN-code

Beste Dufourvaarders,
Een vraag waar ik al even mee rondloop is na een bezoek aan Noordschans en een wandelingetje langs “te koop aangeboden” schepen alleen maar groter geworden. Het betreft de HIN-code. Toen wij onze Dufour kochten stond op het verkoopbord: Bouwjaar 2001.

Uit gegevens in de eigenaarshandleiding bleek dat de boot aan de eerste eigenaar was afgeleverd op 16 september 2000. Dus hoezo bouwjaar 2001? Zijn wij misleid?

De HIN code, bij ons stuurboord achter, is nauwelijks af te lezen, doch lijkt hetzelfde weer te geven weer als in de offici?le gegevens: FR-DUF-C3415E001. Er schijnt een tweede HIN code in de boot aanwezig te zijn op een “geheieme” plaats. Wie weet waar?

Na enig zoeken op www vond ik informatie over de manier waarop je gegevens kunt lezen uit een HIN-code. Zoals hieronder afgebeeld.   

[size=12]HIN-code : FR-DUF-C3415E001<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />[/size]

[size=12]HIN staat voor Hull Identification Number en dient, als toevoeging aan de [/size][size=12]CE normen[/size][size=12], op ieder nieuw jacht te zijn aangebracht d.m.v. een niet-, of althans niet zonder beschadiging, te verwijderen plaatje rechts achter op de romp en op een alleen bij de bouwer/leverancier bekende plaats binnen de romp.

De code bestaat uit 14 posities t.w.:<o:p></o:p>[/size]

[size=12]2 letters voor de landencode[/size] [size=12]FR[/size] [size=12]France[/size]
[size=12]3 letters, uniek voor de bouwer[/size] [size=12]DUF[/size] [size=12]Dufour[/size]
[size=12]5 cijfers voor het bouwnummer[/size] [size=12]C3415[/size] [size=12]Classis 3415[/size]
[size=12]1 letter voor de maand van aflevering A=januari t/m L=december[/size] [size=12]E[/size] [size=12]mei[/size]
[size=12]1 cijfer voor het laatste cijfer van het productiejaar[/size] [size=12]0[/size] [size=12]2000[/size]
[size=12]2 cijfers voor de 2 laatste cijfers van het modeljaar;[/size] [size=12]Het modeljaar kan nooit een jaartal v??r het bouwjaar zijn. Afspraken zijn dat het modeljaar een periode is van 12 maanden waarbinnen het betreffende vaartuigtype wordt geacht te zijn verkocht. Bij bouwjaar 2004 kan dus alleen 04 of 05 vermeld worden.[/size] [size=12]01[/size] [size=12]2001[/size]

Volgens een UK-site is de code voor 1 augustis 1984 als afgebeeld:

en na 1 augustus 1984:

Wat schets nu mijn verbazing na het bezoek dit weekend te Noordschans:
HIN-codes lijken niet overeen te komen met verkoopgegevens:
een schip van 1998 wordt verkocht met een HIN-code eindigend op …89.

Dit lijkt me een uitdaging aan ons allen.

Wie helpt?: 

Kijk eens bij te koop aangeboden schepen.

Fotografeer of noteer:

• de verkoopgegevens/het bouwjaar op het verkoopbordje
    - de HIN-code (stuurboord achter of op de spiegel)
     en plaats deze op deze rubriek.

Het kan nog interessant worden. Zijn het verkooptrucs of snap ik het even helemaal verkeerd? Wie plaatst voorbeelden of haalt mij even uit de droom?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie en bevindingen.
2007-03-05_182908_verkoopgegevens-Mariposa.jpg
2007-03-05_183432_HIN-code-voor-1-8-1984.jpg
2007-03-05_183432_HIN-code-voor-1-8-1984.jpg

Beste Piet,
Je gaat me toch niet vertellen dat er geen certificatie bewijs is afgegeven die bij dit schip hoort? Daar in staat de uitleg ook van de HIN code, ik begrijp je gezoek niet op het www.  Ook staat er zelfs een datum opgeschreven van aflevering uit fabriek. Zowas en is duidelijk op mijn papieren te lezen dat de boot gemaakt is in april 2000, en dat het ook model 2000 is. Jou boot is afgeleverd af fabriek in 2000 en is model 2001. Zo kan ik ook een boot die is afgeleverd in Nederland december 2000. terwijl zijn HIN nummer (lees model) op 2001 staat.
Vreemd dat je niet alle papieren bij je boot heb, daar kan je ook de vorige eigenaar op terug vinden. Dat ook i.v.m. de koopakte (B.T.W. verklaring) ook bij hem kan je dan om inlichtingen vragen.

Dag Leo, bedankt voor je reactie.

Bij mijn schip is een eigenaarshandleiding met de volgende offici?le documenten:

• declaration ecrite de confirmite. HIN FR-DUF-C3415 E001. Dagtekening 30-6-2000 en ik lees nu pas aan de achterzijde Hull identification number volgens de norm NF EN ISO 10087  
  • certification de confirmite a la jague type d’un navire de plaisance de serie identieke HUL-code en dagtekening
  • Douanes document over No du certificat de Jauge  7146 met vermelding van gewicht en afmetingen.
  • CE certificaat Bureau Veritas
  • Garantieverklaring. Datum levering 16-9-2000. Met naam eigenaar

That’s it. Geen uitleg over de HIN-code.
Ik lijk dus de BTW brief niet te hebben ontvangen.

Overigens een keurig en zeer correct antwoord ontvangen van de vorige eigenaar die bevestigd dat de boot is afgeleverd op 16-9-2000. De boot was in perfecte staat, daar gaat het ook niet om. 

Ik vindt het heel vreemd dat een schip:

• in 2000 is afgeleverd
  • Van model 2001 is
  • verkocht wordt als zijnde bouwjaar 2001.
    Het lijkt er dus op dat je een schip aflevert, waarvan je het model nog moet gaan ontwerpen/bepalen, en dat vervolgens het jaar daariop afgebouwd gaat worden.

In mijn kortzichtige opinie en al mijn rechtlijnigheid denk ik: er kan tegenwoordig veel maar in de tijd reizen … dat heb ik nog niet meegemaakt. Zelfs niet bij Dufour … of toch?

Piet,
de tweede code staat bij mij in de ankerbak.  Op de 30 weet ik het niet, maar ik zou vooraan beginnen zoeken… .

Veel zoekplezier.
Peter.

volgens mij is relevant de vraag wat levering is. Ons schip is gekocht augustus 2004 en fysiek in december gearriveerd. Vanaf dat moment heb ik hem ook verzekerd. De afleverig was echter (compleet) in maart 2005, want er moest nog een verwarming in, een buiskap etc etc. Mijn hincode is (laatste 4 posities) K405. Nov 2004 gebouwd bij dufour, model 2005. ga je uit van een ‘enge’ definitie van levering dan zou model 2005 raar zijn, ga je uit van een volledige definitie (namelijk: is het schip compleet zoals besteld) dan is er pas medio maart geleverd. Er is dan niks raars aan een 2005 hincode. Met andere woorden: de 3 na laatste positie geeft info over bouw door werf, de laatste 2 over (neem ik dan maar aan) mogelijke periode waarbinnen model normaliter door dealer afgemaakt kan worden en geleverd wordt. Hoe die jaarperiode is bepaald in Europees verband zou je moeten uitzoeken, maar lijkt mij niet ongewoon in de branche gelet op alle opties die leveranciers zelf/later inbouwen. Ik zou mij hier dus niet druk over maken.

Piet,
Ik deel de mening van Erik, die van ons is in 2002 gebouwd, 2003 te water. Wat mij betreft is het bouwjaar dan 2003, ik trek een beetje de vergelijking met een nieuwe auto die je op kenteken zet - dan ga je ook uit van de datum op kenteken, niet van het ‘fysieke’ bouwjaar.
Wel opvallend is het verschil tussen 98 en 89… daar zit wel erg veel ruimte tussen en het lijkt me zinvol om daar kritisch op te letten.
Richard

Piet,
Eigenlijk heb je nu een boot gekocht die een jaar ouder is dan gedacht. Bedrogen, teveel betaald???
Zou eens gaan vergelijken wat het verschil in prijs is en gaan kletsen bij Noordschans. Blijven ze star, dan helpt slechte reclame via het internet e.d. altijd.
Succes,