gps plotter

Vraag, ik dacht aan een Navman 5500i. Wie heeft hier ervaring mee.
Een goed advies over een ander merk is ook welkom.
Oja, wat is de aangenaame winkel. Ik denk meer aan service maar de prijs is belangrijk.

Zelf geen ervaring met kaarplotters, ik werk namelijk met een PC
(laptop). Een totaal andere oplossing, maar voordeel is dat ik deze kan
aansluiten op zowel de vaste GPS (Furuno) als ook de handheld en zo
alle kaarten kan bedienen. Voordeel is meteen dat je de kaarten kan
bewerken.

Verder is door dit “centrale” systeem ook mogelijk om getijde
berekeningsprogramma’s te hebben, kan een electronisch logboek
bijhouden en zelfs een DVD bekijken in de haven op een regenachtige
avond. En uiteraard een groot scherm, 15" dat zie je zelden op een
kaartplotter…

Succes, Rene

Rene,
Ik werk ook met Wingps en kaarten van stentec 2005 op mijn laptop, maar mijn gps is aan vervanging toe. Laatst viel hij om de 3 minuten uit. Daarnaast vindt ik het ook lastig dat ik steeds de kajuit in moet springen voor gegevens. Nu zag ik een aanbieding van Navman GPS.Plotter. Deze kan ik op mijn stuurstand zetten, sluit gelijk aan op mijn wind en stuurautomaat enz. en daarnaast kan hij een verbinding aangaan met mijn laptop in de kajuit. (als deze aanstaat, denk aan stroomgebruik)
Mijn vraag: is Navman een goede keus van GPS enz.

Zoals gezegd, geen specifieke ervaring met kaartplotters, wel met
instrumenten in z’n algemeenheid. Navman blinkt in eerste instantie uit
in prijs maar als je op zoek bent naar robuustheid of langetermijn
oplossing, kom je waarschijnlijk uit bij andere merken (MLR, Garmin,
Simrad enz.).

Wat uiteraard ook van belang is, zijn de uitendelijk kaart-types die
megeleverd dienen te worden, daar schijnt nogal verschil in te zitten
(vooral prijstechnisch). Ongetwijveld zijn er hier wel mensen met een
kaartplotter die er meer over kunnen vertellen.

Als laatste: GPS koppelen aan stuurautomaat??? Hmmm… speciale
reden? Meestal werkt dat niet zoals sommige mensen denken dat het zou
kunnen werken…

Leo, ik kan wat betreft kaartplotters niet van advies dienen, wel kan ik je vertellen wat mijn ervaringen zijn:

• Ik het een 5 jaar oude Garmin 12 Map handheld naast de ST-klokjes op de stuurstand (in een standaard steuntje dus gemakkelijk te verwijderen). Deze Garmin heeft een plotter functie met een grove standaard kaart met heel W-Europa. Het scherm is klein maar omdat het voor de neus van de stuurman gemonteerd zit, eigenlijk in de praktijk geen probleem. Hij geeft in de grove kaart waypoints weer ,die vanuit je pc kunt up/downloaden, tevens kan dit met routes en tracks. Verder kan ie met de ST-set praten, zodat bepaalde gegevens ook groot zijn af te beelden onder de Disp-functie van de stuurautomaat.
  • Omdat ie ook aan de stuurautomaat zit gekoppeld kan je de boot ook direct naar een waypoint laten sturen. Ik heb het geprobeerd en het werkt op de cross track error ( het verschil tussen bearing  en track). Alleen gebruik ik het eigenlijk nooit, omdat het mij uit principe overweging te "makkelijk en te lui" vind. Je moet toch zelf nog een beetje nadenken over stroming.
  • Nog een voordeel van een handheld is dat ik er batterijen in heb zitten, maar dat ie ook aan de 12V hangt. Normaal gebruikt ie dus geen batterijen, maar als de accu's om wat voor reden dan ook leeg zijn heb je altijd nog een GPS die werkt. Als het gaat onweren kan je hem altijd  van de stuurstand halen en loskoppelen van het net, zodat er niets gebeurd bij inslag in de buurt van de boot. (hoop ik nooit mee te maken, maar ik ken iemand die dit wel heeft meegemaakt, alles kapot, alleen z'n diesel startte gelukkig nog.  
martinique38516,9647800926 ![2005-06-13_202423_stuurstand_martinique.JPG|796x595](upload://oXbfSLq5DkPR7wTi1xDzoKZf9mm.jpeg)

Martin.
Mijn handheld MLR van 4 jaar oud zit op de zelfde plaats, of hij hangt aan de laptop beneden. Nu is het zo dat hij wat vreemde kuren gaat krijgen de laatste tijd. Hij geeft na een rustig vaartochtje een gem. snelheid aan van 999.9 kn per uur. Verder geeft hij wel de juiste positie weer. Daarnaast valt hij met regelmaat uit, zodat ik hem opnieuw moet opstarten. Hij is nog best voor nood te gebruiken maar niet meer voor mijn wingps programma op de laptop.
Ik heb ook gedacht aan een Furuno gps, maar deze kost ook 400 euro en om de boel in te stellen moet ik toch naar beneden. Nu zal je zeggen, vaar gewoon op je kaarten, maar zoals je wel of niet weet, mijn wederhelft wil gewoon zien waar we aan het varen zijn op zee, vandaar. Nu, dat kan ze e.v.t. boven en beneden controleren als ik deze plotter aanschaf. Hij kost dan wel ruim 300 euro duurder, maar ik mag dan wel overal varen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het kost wel wat maar ik krijg ze hiermee naar zee. Deze plotter geeft twee jaar garantie, maar ik had graag gebruikers gehoord, wat zei er van vinden.
p.s. Ben in Muiden geweest, zondag. Mijn oordeel bij leveranciers.

Ik blijf erbij, de allerbeste kaartplotter is een potlood… .

Even wezen struinen op de www.ybw.com forum (eigenaar van oa Practical
Boat Owner en Yachting Boat Monthly) en kwam het volgende tegen:
I have a Navman 5500.
There was no surprise that earlier this year it was the most popular
choice on PBO. A great device, especially if you have it mounted where
you can see it from the helm.

Er waren trouwens meer positieve berichten, de prijs schijnt goed te
zijn. Verder werken ze met C-map kaarten die nog redelijk betaalbaar
zijn.

Succes,

Rene.

maak in mijn boot gebruik van de 5500. Zeer tevreden al is het scherm aan de kleine kant. Makkelijk te koppelen met de andere navman instrumenten in een soort netwerk.
Justus