gewichtsprobleem watertank (of niet)

Sinds een hele week hebben wij een Dufour 2800 aangeschaft. In en aan ons schip is heel wat gesleuteld, alles voor zover wij weten heel netjes.
Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat de standaard waterzak is vervangen door een heuse tank van maarliefst 140 liter. Bij ons rijst nu de vraag of deze tank, als deze geheel gevuld is, geen koplastigheid bij het schip teweegbrengt, en, als deze niet geheel gevuld is, problemen bij manoeuvres. Het water in de tank ligt en 'verschuift’immers altijd mee naar de lage kant, de leizijde.
Wie heeft hiermee eventueel ervaring en kan ons hier iets meer over vertellen?

gefeliciteerd met de aanschaf van de 2800.zitten er in de watertank geen schotten gelast om het klotsen en naar een kant gaan van het water tegen te gaan .ik weet niet of er een inspectieluik op de tank zit?ik zelf heb er een waterzak in van 125 liter maar doe deze alleen in de vakantie vol …
ron

Dank voor je reactie, Ron.

De tank is van kunststof en heeft derhalve geen tussenschotten. Ik heb hem vandaag schoongemaakt, samen met de leidingen en ben nu eigenlijk van mening dat het allemaal wel los zal lopen.

morgen de clubvlag erop, vrijdag de staande-mast route.
Zal me wat worden.

Groeten,

Bas,
Ook wij hebben in het vooronder een waterzak, niet al te groot geloof ik, die wij niet vaak helemaal vol hebben. Mijn ervaring is dat vooral trim van invloed is op het gedrag van onze boot en niet zozeer de hoeveelheid liters die je meeneemt. Duikend doet ie natuurlijk toch wel enigszins met een volle tank. Toen ik onze boot ophaald bij de makelaar bleken de zeilen dermate uitgebold dat alleen daarom al het schip alle kant op ging, later heb ik dit onder de knie gekregen. En nog een voordeel van een waterzak: makkelijk eruit te halen en thuis schoon te maken of te drogen te hangen.

Heeft iemand al een keer de ervaring van een gescheurde waterzak gehad? Ik wel. Het was op ??n van onze vakanties op het IJsselmeer. Het hele gezin bestaande uit vader, moeder, 3 kinderen, een hond en voor vier weken kleding aan boord. Op een ochtend de waterzak helemaal vol en varen maar. Als je dan met een behoorlijke wind merkt dat er ineens overal water te voorschijn komt word je niet echt vrolijk.  Dan blijkt de bilgeruimte  onvoldoende om al het water op te vangen. Kortom het was een puinhoop en alles wat onder de banken van de kajuit en onder de matrassen van de voorpunt lag was drijf en drijf nat. Gelukkig dat het doen droog en zonnig weer was, dus alles was zo droog. Maar we hebben ook veel natte dagen in ons land en dan ziet het er al heel anders uit. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Vrg Zoute Zoenzoute zoen39173,9126041667

Ik denk dat we best blij mogen zijn met onze tank, eerst maar eens varen en ervaring opdoen met dit schip, dan kijken we later naar de watervoorziening.

Groet,