gennaker voor een dufour 30C

Hallo Dufourvaarders,

Op mijn Dufour 30C overweeg ik om een gennaker te gaan voeren, alleen komen er bij mij een aantal vragen op waarover ik graag jullie mening of ervaringen wil horen.

Als je uitgaat van de J- en I-maten van de 30C kom je volgens de tabellen van zijlmakers uit op een gennaker van ongeveer 57 m2. Dat lijkt mij wat groot voor de boot.
Daarnaast vraag ik me af hoe je de halshoek op het boegbeslag moet monteren, ik heb daar nergens aanwijzingen over gevonden.

Wie heeft ervaring??

Groet
Rick Nederhorst, Dufour 30C “Hendrick”

Hallo Rick,
57 m2 is een mooie maat, het best is de de halshoek Genaker op een boegspriet te monteren, dit geeft het beste resultaat.
Ik heb zelf een boegsprietje gemaakt, welke ik op mijn anker beslag gemonteerd heb.
Aanstaand weekend zal ik wat foto’s voor je maken en deze je doen toekomen.

Ik vaar zelf met een D32 en ben zo enthousiast over de genaker, dat ik mijn genua thuis laat en alleen de high aspect gebruikt in combinatie met de genaker

mvg Gerard

goedemorgen Rick,

die maat die jij noemt klopt ongeveer wel. Ik heb er zelf eentje van 58m2 met slurf. Werkt super met halve wind en is zeer gebruiksvriendelijk. Het is inderdaad het mooist om hem op een boegspriet te varen, dan heb je er bij wat achterlijke wind ook nog wat aan. Ik zelf maak de genaker altijd aan het ankerbeslag vast, maar dat is dus niet ideaal. Wij varen op clubniveau elke week wedstrijdjes, dan is genaker niet ideaal omdat je meestal up en downwind baantjes vaart, dus ik overweeg om mijn genaker te verkopen of in te ruilen voor een spinaker. Dus als je interesse hebt…

Groet,

Frank

Wij hebben geen gennaker of spi. Ik gebruik bij voor de windse koersen en bakstagkoersen gewoon mijn grootzeil plus voorzeil in combinatie met een boom (zie elders). De boom heb ik heel eigenwijs langer gemaakt dan gebruikelijk. Het valt ons op dat onze snelheid vaak gelijk is aan andere schepen om ons heen met spi’s. Bij een baksagkoers zet ik zelfs zowel het grootzeil as de genua + boom over dezelfde boeg. Ik zie dat eigenlijk nooit bij andere schepen maar één ding is zeker … de boot loopt dan als een speer. Vooral bij een vaarwater waar je gedwongen wordt je koers te varieren kunnen we heel gemakkelijk en snel de boom zetten of verplaatsen en is de inkomende hoek waarmee nog gevaren kan worden heel ruim (+/- 45 graden kan zeker).
Dus we missen het spectaculaire van een spi/gennaker (prachtig gezicht) maar varen er met voor de windse koersen niet minder snel door en varen met veel gemak/gerief. 't Is het overwegen waard dit eens te proberen.
Met weinig wind en halve windse koers vaart de DF30C met de standaard zeilen eigenlijk het minst goed. De schoothoek van de relatief kleine genua wordt feitleijk te veel naar binnengetrokken omdat het leioog op de kajuit is gemonteerd (aan de wind juist een voordeel). Daardoor werkt deze bij halve wind minder effectief. Daarvoor wil ik nog eens een korte uithouder aanschaffen/maken om de schoothoek naar buiten/achteren te dwingen . Ik kan me voorstellen dat een genakker dan juist zijn voordeel bewijst.
Succes / ps plaats eens een foto van een DF30C met gennaker of spi … lijkt me tof!

Beste Gerard,

Ik zit er op dit moment ook over te denken om een Gennaker aan te schaffen. Ik was net van plan een berichtje te plaatsen om erachter te komen hoe ik deze het beste aan het ankerbeslag kan vastmaken of hoe ik een boegspriet in elkaar kan klussen. Nu zag ik jouw bericht hierover en was benieuwd of jij fotos hebt over de constructie die jij hiervoor gemaakt hebt ?

Alvast bedankt - Erik

Eric, Rick,

Ik heb eindelijk de foto’s van mijn boegspriet.
Ik krijg ze alleen niet op het forum geplaatst, wat ik ook probeer.
Als jullie mij je e-mail adres toesturen of weet hoe ik de foto op het forum kan krijgen zorg ik dat jullie ze toegezonden krijgen.

twins1040@hotmail.com

Groet, Gerard