Gasslang

Beste dufourvaarders.
Zo, ik ben momenteel dufourvaarder af, Neeltje verkocht, krijgt andere naam enz. Ook zij moest door de keuring, alles was op het oog in orde, alleen de gasslang achter het fornuis was over de datum en aan vervanging toe.
Deze slang zag er op het oog nog prima uit, maar na het demonteren was er toch een zeer slecht plek onstaan juist op de plaats waar de slang van achter het kooktoestel via een rond gat naar een kastje verdwijnt, waar de afsluiter zit. Juist op deze plaats, bij het ronde gaatje was de slang versleten door het wiebelen van het kooktoestel tijdens het varen. Dit is snel op het oog niet te zien, maar toch een aandacht punt op weg naar een nieuw vaarseisoen, die ik u alle toe wens. Deze zomer volg ik jullie via dit forum, helaas niet op het water. Maar bij evenementen zal ik (bij uitnodiging) me wel laten zien, of meevaren. 
 

Dag Leo,
Na jouw opmerking over de gasslang heb ik op onze DF30C de slangen eens goed ge?nspecteerd.

Slang in de gasbun:
In de gasbun was de slang al duidelijk toe aan vervanging. Haarscheurtjes in de zachte buitenkernwaren gemakkelijk te zien. De slang was van 2004 dus dat gaat best snel.

Gasafvoer in de bun:
Nu is lekkage in de speciale in de kunsttof geconstrueerde gasbun niet zo’n punt want er is een afvoer doch deze ziet er uit als een normale waterafvoer (zoals in de gootsteen). Zo’n ding heeft normaalgesproken een waterslot en ik moet dus nog controleren dat het gas, ook als er water in de bun komt, vrije afvoer heeft. 

Slang bij het fornuis:
De slang tussen fornuis en koperen leiding is van een geheel andere kwaliteit; hard, soepel, ondoordringbaar en slijtvast is de eerste indruk. Ik neem aan dat deze niet vervangen behoeft te worden en verbaas me er eigenlijk over dat in jouw boot waarschijnlijk een andere kwaliteit werd gebruikt.   

In ieder geval bedankt dat je ons hebt gewezen op dit belangrijke veiligheidspunt. 

Voor de zekerheid heb ik dit jaar beide slangen vervangen door 2007 slangen. De slang aan het fornuis liet toch ook wel wat slijtplekken zien. Maar nu weer in topstaat allebei en is volgens mij ook verplicht door de verzekeraar.
gr,Ewald

Loodgieters,
Je hebt tegenwoordig ook van die gasslangen met een rvs gevlochten omhulsol, misschien iets voor jullie, … en tegen het schavielen.
Ciao,