extra voorstag

[size=15]Op mijn 2800 beschik ik niet over een extra voorstag. Wel zie ik op foto’s van andere 2800 Dufours dat er soms een stag is gemonteerd van - neem ik aan -  ergens halverwege de top en de zalingen en aan de onderkant op de voorkant van de opbouw. Heeft iemand hier ervaring mee en, zo ja, waartoe dient zo’n stag anders dan het stabiliseren van de mast. Het lijkt mij nl. zo prettig een klein vlak fokje te kunnen zetten, gegeven dat bij mij een fok op mij rolsysteem zit.[/size]

Die voorstag dient er in ieder geval voor om naast de rolfok (bijvoorbeeld bij zwaarder weer) een aanwezige fok met leuversluitingen te kunnen voeren. Een half uitgerolde genua heeft nu eenmaal niet zo’n best zeilprofiel en zo’n fok kun je niet op je rolsysteem zetten.

Ik kom nog even terug op mijn antwoord, Jan.

Naast een extra mogelijkheid van een fok kan deze stag ook een verschil uitmaken voor de stijfheid van je mast.
Als je bijvoorbeeld een spinnaker voert buigt de top van je mast naar voren, in het midden neigt je mast dan dus naar achter, overdreven staat je mast dan als een boog met de ronding naar achteren gespannen. (vooral als die maar dun is) Dit is dus nadelig voor het voorlijk van je grootzeil, (dat kun je wegtrimmen) maar uiteraard ook voor het achterlijk. (is veel moeilijker weg te trimmen).
Met deze extra stag wordt kromming van de mast beperkt.

Groeten Bas.

Beste Bas,
Helemaal mee eens natuurlijk. Bij mij is het meer een kwestie dat er geen ruimte is voor een stagverbinding op dekniveau vanwege de trommel van het fokrolsysteem. Op Vlieland zag ik voorig jaar een 2800 met een rvs verlengde ankerbeslag, dan zou daarop het rolsysteem kunnen op het dek een vaste stag. Ik heb foto’s van die andere 2800, als je wil kan ik die een keer plaatsen. Zag er werkelijk prachtig uit, en heb je meteen een ideaal systeem voor een zwaar anker.

hallo jan .
zou je die foto’s eens willen plaatsen ,ik wil zelf ook iets maken voor mijn anker maar weet nog niet precies wat ben al aan het kijken geweest maar heb nog niks gezien van dat is het .
groeten ron

Beste Jan,

E?n ding echter, snap ik niet.
Als je met de voorste van de twee fokken gehesen (of uitgerold) overstag gaat, blijf je achter de achterste van de twee voorstagen hangen. Hoe wil je dat oplossen?

Beste Bas,
Het lukt mij niet de 3 jpeg’jes die ik heb van het alternatieve boegbeslag in te voegen, jammer. Wat betreft je laatste punt: ik dacht niet gelijk aan een combinatie van ander boegbeslag en een extra voorstag. Misschien zou een oplossing kunnen zijn om van 1 vd 2 stagen een wegneembaar stag te maken, nl. de achterste van twee. En wat betreft die andere 2800: die had wel dat mooie boegbeslag annex ankerhouder, maar geen extra - wegneembare - stag, voor een leuverfok.
P.S.: ik ga proberen de foto’s toe te voegen aan mijn weblog.
 

Als je de achterste van de twee stagen wegneembaar maakt wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dat kan overigens zonder een hoop poespas met een pelikaanhaak op de hanekam, maar een mooi boegbeslag-systeem is altijd leuk.
Kun je eventueel de voorstag nog iets verhogen, zodat je iets meer uitzicht hebt, en geen schade aan het onderlijk van de fok/genua (!), iets waarover ik mij bij veel jachten altijd verwonderd heb, het is namelijk ook funest voor je zeilprofiel, en daarmee de spleet-werking tussen fok/genua en grootzeil. Helaas heeft de mijne dit probleem dus ook. heb ik dus weer iets om aan te werken/denken.

Groeten,