Dufour in winterstalling of niet?

Een vraag die in algemene zin al vaak is gesteld denk ik, maar ik ben toch benieuwd naar de opinie van de forum members.
Laten jullie de Dufour gedurende de winter in het water of op de kant/winterstalling?
Als die in het water blijft, welke voorzorgsmaatregelen (tegen bevriezing etc) nemen jullie dan?
Thanks.
Robert
PS: ben nog niet in de gelegenheid geweest om de tip ter voorkoming van de trillende mast te testen.
 
 

Hoi Robert,
Onze Dufour staat in de winter op de wal zonder de mast neer te halen. De motor krijgt een winterbeurt (dealer), we halen al het drinkwater uit het systeem (incl de boiler) en vervangen dat door iets dat niet bevriest. De laatste keer hebben we dit gedaan met allerlei soorten sterke drank die we zelf toch niet drinken. Daar genieten we nu nog van :slight_smile:. De volgende keer gebruiken we drinkwater-antivries (waarschijnlijk van Star Brite).
Verder trekken we alle lijnen in de top van de mast, de lijnen die beneden overblijven verpakken we vervolgens in plastic. Uiteraard gaan de zeilen eraf. De giek bergen we ook altijd netjes binnen op en we halen de spanning van de relingen.
Ben benieuwd of we nog meer kunnen doen…
Richard
 
 

Onze boot overwintert ook altijd op de kant. Afgezien van het feit dat je er minder omkijken naar hebt als de boot op de kant staat is het ook beter voor het polyester. Polyester is poreus en neemt water op. In de maanden dat de boot op de kant staat krijgt de romp dus de kans om te drogen en wordt de kans op osmose verkleind. Dufour gebruikt ook geen epoxy basis, althans niet bij ons schip, voordat de antifouling erop gaat en deze epoxylaag zou het polyester “waterdicht” maken.
Naast de zaken die Richard opnoemt doe ik ook altijd nog anti-vries in het toilet, in de gootsteen in het kombuis en het wasbakje in het toilet. Ik koop hiervoor een jerrycan anti-vries voor ruitensproeiers en dit pomp ik door het toilet tot het er aan de buitenkant uit komt. Afsluiters blijven open en ik weet in ieder geval dat door het doorpompen elk mogelijk hoekje in de slangen wordt bereikt en dat daar dus geen water meer staat. Hetzelfde geldt voor gootsteen en wasbak, afsluiters open en een scheut antivries erin laten lopen. 
Ik heb ook nog een dekzeil laten maken die gedeeltelijk over de kajuit en kuip reikt. Het zeil heeft de lengte van de giek en komt aan beide zijden tot aan de voetrail. Nattigheid blijft hierdoor weg maar een nadeel is wel dat het onder het zeil smerig wordt.
Binnen halen wij alle kussens eruit en plaatsen wij een grote vochtvreter. Regelmatig zit hier veel water in dus dit is blijkbaar nodig. Ondanks de ventilatie kan het binnen goed vochtig zijn.
Vergeet ook niet om de buitendouche af te koppelen. Om mij heen zie ik regelmatig dat dit als eerste kapot vriest.
gr Raymond

Ons schip (d36 cl) is nu 5 jaar oud en we hebben haar 2 winters in het water gelaten. Behalve de door jullie genoemde voorzorgs-maatregelen met antivries en touwwerk ben ik tegen het volgende aangelopen: Wij liggen op de Grevelingen die heel zout is. De 1e keer overwinteren was het onderwaterschip zo aangegroeid ( ze liep ook niet hard meer door een vergroot nat oppervlak) dat ik een middag ben beziggeweest om de mosselbaard met een peddel ervan af te steken. (hoge drukspuit lukte zelfs niet meer) De gebruikte antifouling was van het milieu-vriendelijke type, en ik dacht dat het daaraan lag. Afgelopen winter is ze er ook in gebleven, maar nu met speciaal “extra strong” koper-houdende selfpolishing antifouling (met veel doodskoppen) uit Antwerpen. Dit was een stuk beter, maar vooral in  de loop van het 2e seizoen als het water warmer wordt en er veel zon is groeit met name de bovenste 20-30 cm van het o.w.-schip sterk aan. Kortom: de Martinique gaat in het vervolg elke winter de de kant op, om de beginnen deze winter.martinique38266,9633796296

Mmm, in vervolg op Bon Vivant: het is dus beter om (ook) zo’n epoxylaag aan te brengen onder je antifouling? Ben zelf van plan gelprotect van international aan te brengen op advies van een bevriende bootbouwer, maar schrok van de kosetn (zo’n 500 euri voor een 38 voets schip; vijf lagen dat dan weer wel…). Hebben jullie dit ook/niet gedaan? 

Of het aanbrengen van een epoxylaag of iets dergelijks beter is zou ik niet durven zeggen. Daarvoor moet je denk ik een polyesterspecialist raadplegen. Het schijnt ook met de kwaliteit van het polyester te maken te hebben. Feit is dat je het polyester met een epoxylaag afsluit tegen indringend water. Aan de andere kant zou je je af kunnen vragen waarom de celstructuur van polyester open is. Heeft dit een doel? Ik heb destijds de importeur gevraagd of een epoxylaag nodig was. Zij antwoordden dat dit niet het geval was en dat zij dit ook niet standaard deden. Hoeveel waarde ik aan dit antwoord moet hechten weet ik niet, het zou voor hun ook een kostenoverweging kunnen zijn. 
Ik heb het dus vooralsnog niet. Wel heeft iemand van Sikkens, die ik bij toeval tegen het lijf liep in de winter van 2002/2003, mijn hele onderschip met een vochtmeter nagelopen en alles was kurkdroog, zelfs het roerblad (schip is van 1998).

Mmm, de dufour-dealer in Noordschans was ook niet gelijk dolenthousiast, maar melde dat het wel wat voordelen kan hebben, mits door het aanbrengen van epoxy niet juist vocht permanent wordt vastgezet in de romp. de kans daarop lijkt mij bij een vers schip vrij klein, mits aangebracht bij de juiste weersomstandigheden. ben eigenlijk benieuwd wat de osmoseverwachtingen uberhaupt zijn bij de huidige moderne bouwwijzen van de afgelopen 4-6 jaar.

Ik ben nieuw, maar mis de dufour 31 in het lijstje. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik op een forumvraag kan antwoorden.

Mijn Dufour ligt op twee jaar na , zijn hele leven (25 jaar)in de winter in het water. Bevalt mij prima, nog nooit schade gehad en in het voorjaar er even uit om te knippen en scheren.
GastonG.Corbeau38437,5887962963

Overwinteren in het water
Van de winter blijven liggen op zoet water. Ondanks koper wat aangroei. Log zat zelfs vast. Zag tijdens in scheveningen een wedstrijdschip war de bemanning met een soort smal lang stuk tapijt met handvatten aan beide zijden de onderzijde van het schip van voor naar achteren “kielhaalde”. ze werden winnaar dus dat werkt.
Na twee dagen varen op zout was alle zoetwateraangroei weer weg.
De motor maak ik eenvoudig winterklaar door de afsluiter van de inlaat dicht te zetten en antivries bij te vullen via de wierpot. Maak geen slangen lost want dat is niet te doen en onzin. Als je klaar bent open dan even de afsluiter om daar ook antivries in te doen.
Tap drinkwater af door je tanks leeg te laten lopen. Blijft er water staan dan is dat geen probleem. Het kan voldoende uitzetten bij bevriezing. Alle leidingen en vooral de boiler goed leeg.
Gooi speciaal spul voor het toilet in het toilet en pomp door met de afsluiters dicht tot er druk ontstaat. Open afsluiters kort zonder te pompen. alles is nu onder water voldoende beveiligd.
Vergeet niet de afsluiter van spoelbak ook antivries behandelen.
Pomp de bilge en de douchepomp goed door zodat je zeker weet dat er geen water meer in staat.
haal alle windvangers (zeilen en buiskap) er af om weerstand tegen wind te verminderen. Zet losse lijntjes met schokkoord vast.
Kom regelmatig, tenminste na iedere storm kijken of alle lijnen nog goed liggen.
Succes
 

Over 't overwinteren in het water.
Mijn Dufour 31 “30 jaar oud” blijft in 't water wij varen er dan ook mee. Er staat als wij niet aan boord zijn een kachel aan op vorst vrijstand.
Na 2 jaar in 't water te hebben gelegen ging zij er afgelopen voorjaar uit, toe schoon spuiten , nieuw laagje er op en gewoon weer zwemmen tenslotte is 't seizoen al zo kort.
Wel heb ik de waterlijn verhoogd om er meer body met verf op te krijgen.
gr. ruud hahnen
 

Wij overwinteren altijd op de kant, in Strijensas. Bij aankoop heb ik gelijk VC-Tar erop gezet, een 2-componentensysteem dat de boot extra moet beschermen. Dufour geeft, gaf bij aankoop wel 10 jaar garantie op osmose, maar aangezien we de boot langer willen houden, leek ons dat het beste. Zeker nu er veel pin-holes op het schip zitten. Na een gesprek van iemand van IJssel Coatings (Herman vd Berg) maakte hij zich zorgen over het feit dat er mogelijk ook pin-holes op het onderwaterschip kunnen zitten. Als je die dan niet afdoende hebt beschermd (met 2-componenten) dan kan dat op den duur voor problemen zorgen.
Maar wij overwinteren op de kant voor de veiligheid (wij liggen op een rivier, en bij dichtvriezen heb je last van ijsschotsen in de haven), vanwege het osmose gevaar en het gemak. Het kost je wel aardig wat extra, maar dat zien we maar als een investering voor de toekomst.
Ciao,