Ciao Bella

Even Kijken of en hoe het werkt.
Wij zijn eigenaar van de Ciao Bella, een Dufour 34, Wij hebben hem Mei 2003 na ons bezoek bij de Dufour fabriek, te Frankrijk gekocht en hij is Juli 2003 geleverd (eerste uitgeleverde 34 in Nederland). We varen er dus al weer ruim een jaar mee en hij bevalt uitstekend. We hebben afgelopen winter de winter series er mee gevaren in hoorn met wisselend resultaat (van eerste tot laatste). Deze zomer zijn we met de Ciao Bella naar de UK geweest.
Wat ervaring betreft kan misschien nog wel iemand van dienst zijn. Ik heb de Ciao Bella kaal gekocht en alles zelf ingebouwd. we hebben sinds de aankoop al heel wat mijltjes gemaakt en kennen ondertussen al aardig de voor en tegens van de boot.
Tevens zag ik een discussie over een stuurautomaat, op dit moment ben ik bezig de Ciao Bella van een stuurautomaat te voorzien, merk Raymarine. Volgens mij moet het kunnnen op een goedkopere manier,

Ik ben heel benieuwd hoe zo’n direct-import werkt. Zeker als je weet dat een importeur/dealer in Nederland maar weinig toegevoegde waarde heeft. Scheelde het nou veel in prijs?  Hoe heb je de aflevering in Nederland geregeld; overgevaren of met de dieplader? Ik zou het zelf de volgende keer ook overwegen om mijn schip direct in het land van herkomst te kopen.Heb je overigens gekozen voor een helmstok of stuurwiel?

zie ook de post helmstok: prijs st.automaat is in mijn ogen ridicuul (want rond de 5000 euro via de dealer). Ben benieuwd welke (goedkopere) oplossing je vindt, want ben daar zelf ook naar op zoek.

De prijs wordt zo hoog omdat er een speciale servomotor van Lewmar nodig is. Het probleem is dat je geen “gewone” Raymarine drive kunt toepassen omdat daar geen ruimte voor is. tevens is vocht een probleem
Volgen mij is dit te omzeilen.
Ik heb een package gekocht de S1G met een een 8001 bedieningspaneel, compass en terugkoppeling. Bij deze package zit een hydraulische motor die op een hydraulisch systeem kan worden aangesloten. Prijs advies holland nautic circa EUR 3.200, hier gaat gewoonlijk wel wat van af bij de dealer (ps als je de mogelijkheid hebt dit in Amerika te kopen dan kost de zelfde doos circa EUR 1,550. Kijk op www.westmarine.com
als je aan deze motor aan een hydraulisch cilinder koppeld, en deze onder de kap van de het kwadrant geplaatst krijgt. (mijn inziens moet dit lukken dan ben je inclusief hydraulische cilinder, en ontlast ventiel als je alles in nederland koopt circa EUR 3.500.00 a 3.500,00 kwijt.
Ik praat dan wel over een dure combinatie, als je een S1 martpilot neemt en een 6001 bediening dan kan het een stuk goedkoper
Moet je natuurlijk alles wel zelf inbouwen.
Ik ga van de winter de stuurautomaat op deze manier inbouwen en zal jullie via mijn website, (heden under construction) op de hoogte houden. www.Xs4all.nl/~dijkra

Ciao Bella38303,6134375

Wij hebben de Ciao Bella uiteindelijk via Muiden Jachtservice gekocht. Wel heb ik uitvoerig geinformeerd bij de onze buurlanden maar uiteindelijk durfde ik het niet aan. Wel is het zo dat ze in duitsland een goedkoper BTW tarief hanteren.
Reden om het niet te doen waren uiteindelijk het gedoe met garantiepunten en wat te doen bij eventuele grotere problemen. Ik heb enige ervaring met scheepswerven en het blijkt dat er maar weinig schepen geleverd worden die nooit meer terug hoeven voor garantie, ook bij boten nederlandse of scandinavische makelij.
Wat mijn ervaringen betreft met de importeur, kan ik alleen mededelen dat ik tot op heden geen onoverkomelijke problemen heb gehad. Ik had wel diverse garantie punten, water in de boot, het bekende verhaal van de voorstag putting, en diverse kleinere zaken maar deze zijn allemaal naar behoren opgelost. wel is het zo dat ik er boven opzit en tijdens verhelpen van de garantie punten regelmatig mijn gezicht laat zien.
Ik heb trouwens een versie met een stuurwiel, de gehele kuip layout is hieromheen ontworpen. Tot op heden hebben wij hier geen spijt van Ik vind dat de oplossing, bedacht voor de helmstok noodoplossingen zijn. Het lijkt mij niet handig om de overloop achter je te hebben.

Ciao Bella,
Kan je mij iets meer vertellen over je garantiepuntjes en wat er aan gedaan is. Weet jij of in de nieuwere schepen modificaties zijn aangebracht
Vooral naar dat water in de boot en de voorstagputting ben ik benieuwd.
Ik hoor graag van je
Ciao,

Beste Hans,
Wat betreft de garantiepunten, haddden wij vanaf het begin bij zwaardere omstandigheden steeds water in de boot. Echter het was in het begin niet duidelijk waar het vandaan kwam dus we zijn een aantal keer terug geweest naar de Muiden jachtservice. Het was wel vervelend om steeds terug te moeten, maar ook wij kon in eerste instantie niet achterhalen waar het water nu precies vandaan kwam. Uiteindelijk bleek het uit de ankerbak afvoer te komen. Dit probleem is naar voldoening opgelost.
Wat betreft de voorstag putting is er een algehele terugroep actie geweest. Bij inspectie bleek dat bij ons het laminaat, ter plaatsen van de putting te dun was. Dit was maar bij enkele bouwnummers het geval maar voor de zekerheid zijn alle schepen teruggeroepen
Wij haden toen al een heel winter wedstijden seizoen gevaren zonder problemen. (ook wedstrijden waarbij we in vlagen 35+ werkelijke wind over dek hadden)
Wij hebben onze boot naar Muiden gebracht en daar is het laminaat verder opgebouwd. Deze werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd. Wel monitorde ik de werkzaamheden. Je kan dan je eigen inzichten/visie op tijd kenbaar maken.
Ik begrijp dat je je zorgen maakt over de voorstag putting, Tot op heden hebben wij hier geen aanleiding voor gehad.
Groet
Rene

Ciao Bella38713,4434953704

Ren?,
Bedankt voor je uitleg. Verder nog kleine garantiedingetjes geweest?
Ik keek ook op je web-site, maar waar zijn jullie nu? Marseille?
Ciao,

rene,
hoe staat het met de inbouw? ik be momenteel aan het rondsnuffelen op site’s in de vs en kom op een all-in S1G set (incl. linear drive etc) voor ongeveer 2800$, zeg 2400 eu (exclusief shipping). Ik ga maar eens kijken of ik daar koop of toch maar lokaal (garantiediscussies voer je wat makkelijker hier dan met een firma 8000 km verder op…).
Waar heb jij je set gekocht, en lukt de inbouw?

Wij hebben deze zomer voor gevaren met de stuurautomaat en zijn zeer tevreden. Het is echt onwaarschijnlijk hoe strak de automaat stuurt, Wij hadden hiervoor een klein balticje en met een ST4000 maar deze had het met golven en ruimewindse rakken altijd moeilijk. De S1G stuurt heeft bij deze omstandigheden als een zonnetje
Ik begrijp dat je kijkt naar een set met een linear drive maar dat gaat denk ik niet lukken. Ik heb allerlei opties bekeken maar kon geen mogelijkheid bedenken hoe ik de linieardrive weggebouwd kreeg. Toen bleek dat dat ik een set had besteld met een hydraulische pomp heb ik voor een hydraulisch systeem gekozen.

Voor de belevenissen van de Ciao Bella, zie nieuw onderwerp

wel, ik moet nog uitzoeken of een linear drive de neige optie is; ik heb een 385 met (mogelijk maar mischien ookniet) meer binnenruimte daarvoor. voorlasnog is de drive mij egaal en ging ik uit van de specificaties van raymarine zelf (linear voor mechanische besturing, hydraulisch voor hydraulisch).  Waar heb jij je set gekocht?

Erik,
Ga eens naar Westmarine
westmarine.com/webapp/wcs/st … t/category g/10001/-1/10001/735/628/3/man/asc/0/grid
Groet,
Ren?

Deze winter is de stuurautomaat geplaatst. Toch gekozen voor de (dure) raymarine variant met de zware motor van lewmar. Daarnaast heb ik de draadloze controller erbij besteld.
We hebben dit weekend onze eerste proefvaarten ermee gemaakt en ik ben zeer te spreken over het resultaat. Hij werkt echt heel erg goed. Je kan hem instellen om een kompaskoers te houden, een bepaalde hoek tov de wind te behouden of om een sailplan te volgen. Het werkt vrij simpel en met de toch best aardige golven op het ijsselmeer afgelopen paasweekend kon hij heel goed overweg. Het systeem is (volgens het boekje) enigsinds zelflerend. Je kan de gevoeligheid handmatig aanpassen. Ik heb hier nog niet mee geexperimenteerd maar het lijkt me wel goed dat het kan.
Die draadloze controller is een droom! Je kan er alle gegevens op uitlezen die via seatalk beschikbaar zijn. De schermen zijn volledig configureerbaar. Bij mij aan boord zit er altijd iemand voor het log, de dieptemeter en de windmeter. Met de controller om mijn nek hoef ik niet elke keer te zeuren of ik even mag kijken. Daarnaast heb ik een houder binnen bij de navigatiehoek. Ik hoef daar dus geen dure repeaters meer te gaan plaatsen.
Nu kan ik zelf het grootzeil opdoeken terwijl de boot op de pilot doorvaart. Als er wat gecorrigeerd moet worden kan ik dat gewoon vanaf het voordek doen. 
Voor fotos van de inbouw zie : www.dannick.net