aanpassingen

Eenvoudige maar nuttige aanpassingen aan de zeilvoering zijn 1) verhoging van de schootblok (grootschoot) met +/- 20 cm door een touw of kabeltje tussen blok en oog op de kuipvloer.  Voordeel: je kan de schoot beter lossen onder helling, zeker als je op het gangboord zit.  2) wartel op bovenste schootblok aan de giek: schoot loopt vlotter door de blokken.  3)blokje bovenaan de mast om de spival, daar waar ze uit de mast komt, verticaal naar boven te geleiden en ze dan naar voor te laten lopen, naar het losse topblok voor de genua.  Standaard gaat het vanuit de mast rechtstreeks naar het blok, met veel geschaviel tot gevolg.
Andere aanpassingen welke we deden:

  • boiler 30 L achter de bakkist = geen plaatsverlies
  • warm water + leidingen + mengkranen geplaatst
  • lazyjacks, eenvoudig en goedkoop
  • box buiten muziek te combineren met Marifoon
  • vaste aansluiting walstroom in de bakkist
  • eenvoudige kuiptafel
  • extra opbergbak achter slaapkamer
  • ramen eruitgehaald en volledig terug opgekit
  • toilet-afvoer buis incl bocht vervangen  (een nachtmerrie)
  • afdichting kiel/romp vervangen
  • regen/zonnetent op maat gemaakt in dralon.  Perfect en goedkoop!  Bij stortregen konden de raampjes vd slaapkamer gewoon open blijven staan.
  • repeater NMEA gegevens GPS buiten geplaatst (navman)
Teveel om over uit te weiden, maar altijd bereid om ergens dieper op in te gaan . Vriendelijke groeten. Peter.  

Peter,
interessante aanpassingen! Zou je eens wat foto’s willen plaatsen van de verschillende aanpassingen? Zo ben ik zeer geinteresseerd in de regen/zonnetent en de extra opbergbak.
Richard

Richard,
In de ruimte achter het deurtje achter de slaapkamer lijm je twee teakhouten latjes op de bodem.  (ik gebruik lijm/kit Simson 007) Onderlinge afstand: juist de breedte van een plooibare plastic curverbak.  Deze zet je tussen de latjes.  Draai 2 oogvijzen in de latjes en bevestig de bak met een touwtje of elastiek aan de oogvijzen.  Ik gebruikte dit als extra bergruimte voor extra lange landvast, duikbril en shorty en ander touwwerk dat niet per s? binnen moest liggen.  Foto’s heb ik er niet van.  Ook niet van de tent.  We hebben die op de boot gelaten toen we hem verkochten.
Benodigdheden: doek van Dralon  (7x1,5m) + ogen.  Dralon = zeer sterk, zonnewerend en waterdicht.  Kleur = beige.

  1. snij twee gelijke panden van 3,5x1,5m.
  2. aan elkaar stikken zodat je een stuk van 3,5x3m krijgt.
    De zijde van 3,5m wordt de breedte, de zijde van 3m de lengte.
  3. De zijde van 3,5m op maat snijden: 3,2m en 2,8m.  dwz beide lengtezijden schuin afsnijden zodat de tent de vorm van de boot krijgt.  Breed aan de mastzijde, smaller aan de achterstag.  Je hebt nu een trapeziumvorm.
  4. alle zijden 5 cm omstikken.
  5. in die dubbele boord om de 60 ? 70 cm ogen slagen.
    Over de giek hangen (L = 3m) en de ogen met elastiek en haakjes aan de voetrail opspannen.  De breedte van de tent volgt mooi de breedte van de boot en de kuip. 
    Je kan de zaak 0,5m langer maken.  Als je dan de achterkant van de giek met de achterstag verbindt met touw wordt de ganse kuip zon/waterdicht.  Je moet dan wel een opening (met Velcro) voor de kraanlijn (dirk?) voorzien.
    't is moeilijker uit te leggen dan te maken.  Als je wil maken we er nog wel ??n tegen kostprijs materiaal.  Is maar een avondje werk.  Laat gerust iets weten.    mvg.   Peter.

Peter,
Hoe heb je dat gedaan, die gecombineerde box buiten voor muziek en marifoon? Kan zo’n combinatie zo maar? En voor welk merk/type box heb je gekozen? Waar heb je die geplaatst?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groeten, L?on.

De box buiten staat achteraan  in de kuip ingebouwd, naast de roerkoning, op de plaats waar eerder de walaansluiting binnenkwam.  Die heb ik vast in de bakkist geplaatst.  Praktischer.  Dus, de aansluiting achteraan vervangen door een witte waterdichte Sony luidspreker, te vinden in de car-hifi-zaak of watersportzaak.  We hadden slechts 1 box gemonteerd, en dat ging perfect.  De spiegel deed het prima als klankkast… .

De koppeling met de VHF is er niet van gekomen, maar het werkt via een soort kruispunt van VHF naar luidspreker met radio naar luidspreker.  Kijk eens op
accastillage-diffusion.com/c … p?z1=QVtHR ZARs7OCFteo6B0HPGxN&r1=6058&f2=4&f7=2355
De schakelaar heeft 3 standen: muziek, Vhf en beide, waarbij de vhf voorrang krijgt op de muziek wanneer er ‘beweging’ op is.  Volgens de dealer werkt het perfect.  Ik ga het in juli op de boot inbouwen, want zo hebben we maar 1 luidspreker nodig in de kuip.
Vriendelijke groeten.
Peter.